Logo Noorhoff Uitgevers
  • 31 scholen werkten afgelopen maanden met de pilot Gepersonaliseerd Leren

    Bert Thijs de Jong is projectcoördinator van de pilots Gepersonaliseerd Leren. In 2017 brengt Noordhoff Uitgevers diverse nieuwe methoden op de markt waarin dit (nog meer) geïntegreerd is. De afgelopen maanden hebben 31 scholen meegedaan aan de tweede pilot voor Moderne Wiskunde, Nieuw Nederlands, Nectar en buiteNLand. Bert Thijs de Jong: ‘Een vmbo-t-leerling die voor wiskunde heel makkelijk de sterroute doorloopt, kun je de stof op havoniveau aanbieden.’

    ‘Het nieuwe aan het pilotmateriaal is dat het adaptief is en dat er drie leerroutes zijn’


    Aan het begin van dit schooljaar was er ook een pilot met Moderne Wiskunde. Wat was er dit keer anders?

    Bert Thijs: ‘Tijdens pilot 1 hebben we op een aantal scholen twee hoofdstukken van Moderne Wiskunde getest. Pilot 2 is veel grootschaliger. Dit keer doen naast wiskunde de vakken biologie, aardrijkskunde en Nederlands mee, en in plaats van 5 scholen werken 31 scholen, 72 docenten en ruim 3000 leerlingen met dit nieuwe, digitale, adaptieve materiaal.’

    Waarnaar kijken de docenten en de leerlingen tijdens het werken met de pilot?

    ‘Het nieuwe aan dit materiaal is dat er drie leerroutes zijn: de gemiddelde route, de herhalingsroute en de sterroute. Docenten en leerlingen beoordelen of ze goed kunnen werken met de drie leerroutes. Ze denken mee over de inrichting van de dashboards, de navigatie en de functionaliteiten. Maar ook of het platform evengoed werkt voor Nectar (biologie), buiteNLand (aardrijkskunde) en Nieuw Nederlands als voor wiskunde. En, niet te vergeten, stellen we docenten de vraag: wat heb je nodig om goed met dit platform voor gepersonaliseerd leren te kunnen werken? Voldoet een online training? Of wil je liever een training op school?’

    Wat is jouw rol hierin als projectcoördinator?

    ‘Ik ben veel op de scholen en onderhoud nauw contact met de docenten en leerlingen over het werken met de pilot. Ik zorg ervoor dat scholen zo goed mogelijk zijn toegerust om met dit nieuwe materiaal te gaan werken. Docenten geven mij feedback in allerlei vormen: dit doen ze tijdens gesprekken, maar ze sturen mij ook mails over de content van de methode en vullen vragenlijsten in. En elke week geven ze een beoordeling op de ‘tevredenheidsmonitor’, waarbij de centrale vraag is: is dit platform voor gepersonaliseerd leren het antwoord op de behoefte van de docent? Op basis van al deze informatie gaan we het platform verder ontwikkelen. We werken daarin heel nauw samen met de scholen en docenten.’

    Wat waren de resultaten van deze pilot?

    ‘De basis van het platform staat en werkt. En de waardevolle feedback die we hebben gekregen, nemen we mee in de doorontwikkeling. We kunnen natuurlijk niet aan alle wensen voldoen. Een enkele docent vindt bijvoorbeeld drie leerroutes per niveau nog te weinig. Maar onderwijskundig gezien staan we daar nog steeds helemaal achter. Praktisch en organisatorisch is het bijna onmogelijk om op meer dan drie niveaus in de klas te differentiëren. Dat kun je niet van docenten verwachten. En vergeet niet dat we in Nederland in het voortgezet onderwijs al op 7 niveaus lesgeven: in het vmbo op 4 niveaus, havo, atheneum en gymnasium. Als je voor al die niveaus drie routes beschikbaar stelt, werk je dus met 21 niveaus! En stel dat een vmbo-leerling voor bijvoorbeeld het vak wiskunde nog heel makkelijk door de sterroute gaat, dan kun je deze leerling de stof op havo-niveau aanbieden.

    Het platform blijkt ook prima te werken voor Nederlands, aardrijkskunde en biologie. Daar zijn we blij mee. Want dat betekent dat een leerling die meer methoden van Noordhoff heeft, vanuit hetzelfde platform kan werken.’

    Wat gaat Noordhoff Uitgevers doen met al deze bevindingen?

    ‘De ontwikkelaars gaan om de tafel zitten en dan kijken we welke stappen we gaan doen om nóg beter aan te sluiten bij de wensen van docenten en leerlingen. Nieuwe oplossingen leggen we eerst voor aan de pilotdocenten om te testen of de oplossing ook daadwerkelijk een verbetering is. Zodat er voor het schooljaar 2017-2018 een platform klaarstaat waarmee leerlingen en docenten met plezier en vertrouwen kunnen werken.

    Verder hebben we gemerkt dat het werken met digitaal lesmateriaal nieuwe vaardigheden van docenten vereist. Het is natuurlijk goed dat het platform allerlei informatie van leerlingen verzamelt. Maar hoe richt je op basis van deze informatie vervolgens je lessen in? Soms missen docenten daar handvatten voor. Daarom gaan we deze handvatten tijdens trainingen aanbieden zodat docenten straks ICT zo effectief mogelijk kunnen inzetten in de les.’

    En hoe gaat het nu verder?

    ‘In november zijn de proeflicenties van de tien nieuwe methoden beschikbaar. Op de website persoonlijk.noordhoff.nl wordt u op de hoogte gehouden rondom alle voortgang en ontwikkelingen.

     

     

     

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten