Logo Noorhoff Uitgevers
  • 10 manieren om te differentiëren met uw lesmethode van Noordhoff

    • de redactie
    • 13 april 2017
    • 0

    Differentiëren in instructie, in tempo, op niveau… Iedereen streeft ernaar, maar hoe doe je dat zonder urenlange voorbereiding? Sommige nieuwe lesmethodes spelen erop in, bijvoorbeeld door oefenstof adaptief te maken (zoals de nieuwe generatie leermiddelen van Noordhoff). Maar ook als uw methode al even meegaat zijn er allerlei manieren om te differentiëren. De volgende tips helpen u op weg.

    Tip 1 Flipping the classroom

    Draai het eens om en laat leerlingen thuis de instructiefilmpjes of de uitleg bij een paragraaf bekijken. Deze vindt u bijvoorbeeld bij Uitleg en bronnen in de online omgeving. U kunt hier ook eigen materiaal toevoegen. Vraag aan de leerlingen wie het begrijpt, of controleer dit met een testje (bijvoorbeeld met Kahoot of Socrative). Wie het begrijpt, gaat in de les meteen aan het werk. Aan leerlingen die het nog niet snappen geeft u verlengde instructie.

    Tip 2 Extra oefenen

    Leerlingen die moeite hebben met de lesstof kunnen (online) extra oefeningen doen.  Het voordeel van online oefenen is dat leerlingen direct feedback krijgen en dus zelfstandig kunnen werken.

    Tip 3 Niveaudifferentiatie

    Hebben uw leerlingen een leerlinglicentie voor het online materiaal van Noordhoff? Dan hebben zij toegang tot alle niveaus. Dat betekent dat een havoleerling die moeite heeft met een bepaald wiskundig onderwerp de instructie en oefeningen bij dat onderwerp eerst op tl-niveau kan doen. Of andersom: een tl-leerling die uitblinkt in Frans kan de stof op havo-niveau verwerken. Een leerling moet dan wel de bijbehorende boeken in de online omgeving selecteren in de Instellingen. Voor uitleg kunnen leerlingen het filmpje ‘VO-leerling-instellingen’ bekijken.

    Tip 4 Convergente differentiatie

    Leerlingen die bij de verlengde instructie laten merken dat ze de stof erg moeilijk vinden, kunt u ook opdrachten op een lager niveau aanbieden. Zoals we hiervoor omschreven hebben. Laat de leerlingen daarna de reguliere opgaven maken. Leerlingen die de stof erg makkelijk vinden, maken een aantal opgaven van de basisstof. Daarna kunnen ze aan de slag met de uitdagende opdrachten of plusopdrachten in de methode.

    Tip 5 Extra materiaal in the Community

    Zoekt u meer materiaal voor uitblinkers of leerlingen die extra moeten oefenen? Of andere didactische werkvormen? Vaak omschrijft de docentenhandleiding verschillende manieren om te differentiëren. Kijk ook eens in de Community van de online omgeving van uw methode van Noordhoff. Hier delen collega’s allerlei materiaal. Bekijk het filmpje ‘Community, hoe werkt dit?’ voor uitleg.

    Tip 6 Tempodifferentiatie

    Op steeds meer scholen is het mogelijk om in tempo te differentiëren en bijvoorbeeld het vwo in 5 jaar af te ronden. In de online omgeving van Noordhoff is het mogelijk om verder te werken met het materiaal van een klas hoger. Terugkijken in de lesstof van een jaar eerder kan natuurlijk ook.

    Tip 7 Arrangementen

    Maak arrangementen aan voor leerlingen die extra oefening nodig hebben of voor leerlingen die uitblinken in een vak. In de online leeromgeving van Noordhoff doet u dat door

    • eerst differentiatiegroepen aan te maken;
    • Vervolgens maakt u een arrangement aan (Ga naar Start > Lesvoorbereiding > Eigen materiaal > Arrangementen > Arrangement Maken);
    • bij Taken plannen kent u dit arrangement toe aan de juiste groep.

    Tip 8 Woordjes, zinnen en grammatica oefenen

    Wanneer u werkt met Stepping Stones of Grandes Lignes kunt u leerlingen extra laten oefenen met grammatica, woordjes en zinnen. Dit kan met Slim stampen (kijk het filmpje voor Stepping Stones of voor Grandes Lignes). Deze tool werkt adaptief en past zich dus aan het niveau van de leerling aan.

    Tip 9 Voortgangsoverzichten

    Voor wie wil differentiëren is het belangrijk om te weten hoe leerlingen ervoor staan. Waar zijn ze goed in en wat vinden ze nog moeilijk? Het dashboard en het resultatenoverzicht van de nieuwe online omgeving van Noordhoff geven hier inzicht in. Maar ook in eerdere edities kunt u de voortgang van leerlingen bijhouden.

    Tip 10 Samen openen en afsluiten

    Een veel gehoord kritiekpunt op differentiëren en gepersonaliseerd leren is dat er weinig ‘samen’ meer is. Door elke les samen te openen en gezamenlijk af te sluiten houdt u de groep bij elkaar. Bij de opening is het goed om terug te blikken op de vorige les. Afsluiten kan door feedback te geven en samen te vatten, zodat de lesstof in een groter kader wordt geplaatst.

    Meer weten over differentiëren met uw Noordhoff-methode?

    Volg een verdiepingstraining differentiëren met de online omgeving. Of bekijk instructiefilmpjes op noordhoff.leermodules.nl. Werkt u met Stepping Stones? Bekijk dan het webinar over differentiëren van docent Engels Alex Schonewille.

    Hoe differentieert u met uw lesmethode? Laat uw tips achter in de reacties.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten