Logo Noorhoff Uitgevers
  • Je economie examen voorbereiden door naar James Bond of Harry Potter te kijken!

    Je examen economie voorbereiden door naar James Bond of Harry Potter te kijken? Dat lijkt onwaarschijnlijk, maar het kan! Docenten René Katerbarg en Jeroen Lamberts van het Hondsrug College in Emmen introduceren gratis lesvideo’s die leuk zijn om naar te kijken, maar waar leerlingen ook ‘stiekem’ van leren. Ze noemen het de ECO SHOW, waarbij ECO verwijst naar het vak economie.

    Bijna drie jaar geleden kwamen docenten René en Jeroen met het idee om leerzame video’s te maken voor leerlingen. En niet zomaar video’s, maar leuke sketches waar leerlingen met plezier naar kunnen kijken. Met als groot pluspunt dat de video’s hen ook nog eens goed voorbereiden op de examens. Ze begonnen met zo’n 20 views per dag. Inmiddels is de ECO SHOW een veel bekeken show die 200 tot 500 keer per dag bekeken wordt.

    Hoe kwamen jullie op het idee van de ECO Show?

    ‘Filmpjes van lessen waren al enige tijd in opkomst’, vertelt René Katerbarg. ‘Ik heb de kunst een beetje afgekeken van Rob van Bakel, de docent van de online video’s “Alles is Natuurkunde“. Van Bakel gebruikt namelijk ook een green screen. Alleen wilde ik het meteen groter en gekker’. De ECO SHOW legt met sketches op een leuke en vlotte manier begrippen uit die leerlingen moeten kennen voor het examen Economie. Na het kijken van de video kunnen leerlingen een korte quiz maken die test of ze de uitleg goed begrepen hebben.

    Slaat het aan bij de leerlingen?

    ‘Ja, absoluut. Mijn leerlingen voelen zich steeds meer betrokken bij de video’s. Soms vragen ze of ze als figurant mee mogen spelen. Dat mag als het bij het verhaal en de video past. In de laatste video speel ik Iron Man en zie je leerlingen naar de lucht wijzen.’

    eco show

    Maar de ECO SHOW krijgt ook aandacht buiten de schoolmuren. Zo waren René en Jeroen vorig jaar te gast bij het Eindexamen journaal van 3FM.

    ‘Afgelopen jaar waren we als docent aanwezig op de docentendag van Noordhoff. Dat was erg leuk. We hadden een flinke stapel visitekaartjes meegenomen om reclame te maken voor de ECO SHOW. Maar vrijwel iedereen die we spraken, kende ons al. ’

    Heeft het ook effect op de prestaties van de leerlingen?

    ‘Ik denk het wel. We kiezen voor onze video’s bewust onderwerpen die aansluiten bij de onderwerpen van de examens. Na de examens vergelijken we de resultaten van onze leerlingen met de resultaten van andere scholen. Onze leerlingen scoorden hoger dan gemiddeld. Dit zal verschillende oorzaken hebben. Maar de ECO SHOW is daar absoluut één van.’

    Raad je het andere docenten aan?

    ‘We merken een verschil in resultaten, maar het maken van een video kost wel heel veel tijd. Ik vind dat niet zo erg, omdat ik het heel leuk vind. Maar ik kan me voorstellen dat andere docenten daar geen tijd voor hebben. Komend schooljaar ga ik een dag per week minder werken, zodat ik meer met de ECO SHOW bezig kan zijn.

    Naast het filmen en bewerken doen we ook onderzoek naar de resultaten van de video’s. Zo kwamen wij erachter dat een filmpje niet langer dan vijf minuten moet zijn. Anders haken mensen namelijk af. Ook behandelen we uiterlijk anderhalf tot twee minuten iets serieus, om vervolgens over te gaan naar een leuke sketch. Zo houden we onze kijkers geboeid.’

    Jij bent als docent veel bezig met gepersonaliseerd lesgeven, heb je een tip voor andere docenten?

    ‘De beste tip die ik kan bedenken is dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Er is ontzettend veel materiaal, dus gebruik dat ook. Daarnaast is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar het kennisniveau van je leerlingen. Formatief toetsen geeft je een goed beeld van het startpunt en de individuele leerbehoefte van de leerling. Pas als je deze informatie hebt, kun je beginnen met lesgeven op maat.’

    De ECO SHOW is kosteloos te bekijken voor iedereen via dit YouTube kanaal!

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten