Logo Noorhoff Uitgevers
  • Eerste Leerroutedag druk bezocht

    • de redactie
    • 18 januari 2017
    • 0

    Op dinsdag 17 januari organiseerde Noordhoff Uitgevers de eerste Leerroutedag op het Corlaer College in Nijkerk: ‘De Leerroute van NU’. Ook docenten en schoolleiders van scholen in de buurt waren uitgenodigd. Sprekers van Noordhoff vertelden hoe gepersonaliseerd leren vorm heeft gekregen in de nieuwe generatie leermiddelen van Noordhoff en twee docenten van pilotschool Tabor College Werenfridus in Hoorn spraken over hun ervaringen met dit nieuwe adaptieve lesmateriaal.

    Rond 14.00 uur liep het auditorium van het Corlaer College vol met geïnteresseerde docenten. Relatiemanager Paul Dijkstra beet het spits af en vertelde wat de visie van Noordhoff op gepersonaliseerd leren is. ‘Hoe goed onze methodes ook zijn toegerust op gepersonaliseerd leren’, zei hij ‘uiteindelijk maken docenten het verschil. Wij willen scholen faciliteren met adaptieve leermiddelen van hoge kwaliteit en met dashboards waarmee docenten hun leerlingen goed kunnen monitoren.’

    Pilotscholen

    Hoe werkt het adaptieve lesmateriaal in de praktijk? Peter Harmsen is docent wiskunde en ICT-coördinator op het Tabor College Werenfridus in Hoorn. Zijn school, waarin leerlingen in de brugklas met een iPad werken, was een van de dertig scholen die meedeed aan de pilot. Harmsen: ‘Als je ICT in de les wil gebruiken, is het belangrijk dat je tijd steekt in het ontwikkelen van een “digididactische houding”. Docenten moeten de mogelijkheden van ICT inzien, voordat ze ermee zullen gaan werken. Pas dan wordt het een succes.’ Adam Lenaarts, docent aardrijkskunde op dezelfde school: ‘Ik vind dat leerlingen zelf eigenaar zijn van hun leerproces. Daarom is het belangrijk dat ook zij inzicht krijgen in hun leerprestaties. Leerlingen hebben behoefte aan feedback. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen significant hogere cijfers halen wanneer ze gerichte feedback krijgen.’

    Adaptief lesmateriaal

    Na de centrale presentaties verspreiden de docenten zich over vier klaslokalen om de accountmanagers vragen te stellen over het nieuwe adaptieve lesmateriaal van hun eigen methode. ‘Wat vond u van de leerroutemiddag?’ vroeg Noordhoff aan bezoekers. Ellis Damen, docent Frans op het Corlaer College: ‘Ik heb met plezier geluisterd naar de ervaringen van het Tabor College. Na afloop heb ik met collega’s nagepraat en hebben we het nieuwe materiaal bekeken. Dat ziet er prachtig uit!’ Jan van den Bosse van Het Christelijk College Schaersvoorde: ‘Wat Adam Lenaarts vertelde over feedback, was voor mij een eye opener. Ik geef natuurlijk wel feedback, maar ik zou dat meer kunnen doen. Daarvoor kan ik het digitale adaptieve materiaal uitstekend gebruiken!’ Docenten kregen na afloop het boek Jongens zijn slimmer dan meisjes – 35 mythes over leren en onderwijs mee van Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof.

    We kijken heel tevreden terug op de eerste Leerroutedag en willen het Corlaer College, in het bijzonder Peter van Montfrans hartelijk bedanken voor de gastvrijheid en het gebruikmaken van het auditorium en klaslokalen.

    Ook een Leerroutedag bijwonen?

    Wilt u een Leerroutedag bij u in de buurt bijwonen? Laat dan hier uw gegevens achter; we houden u op de hoogte. Dit voorjaar organiseren wij nog meer Leerroutedagen in heel Nederland.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten