Logo Noorhoff Uitgevers
  • Hoe construeer je een goede meerkeuzevraag? Elf tips helpen je op weg!

    • de redactie
    • 27 juni 2017
    • #
    • 0

    Een toets met meerkeuzevragen. Het lijkt ideaal, want er is veel minder nakijkwerk. Maar bij het construeren van meerkeuzevragen komt meer kijken dan gedacht wordt. Bovendien moet een meerkeuzevraag passen bij het leerdoel dat getoetst wordt. Deze elf tips helpen u op weg bij het maken van een meerkeuzevraag.

    Tip 1: Hou de stam kort en duidelijk

    De vraag die voorafgaat aan de antwoordmogelijkheden, heet de stam. Zorg ervoor dat de meeste informatie in de stam staat, maar hou de stam zo eenduidig mogelijk. Zet extra informatie liever in de stam dan in de antwoordopties.

    Tip 2: Formuleer positief

    Vermijd ontkenningen in de vraag én in de antwoordopties. Sommige leerlingen hebben moeite met negatieve formuleringen en het zou jammer zijn als ze daardoor kiezen voor een fout antwoordalternatief, terwijl ze het antwoord wél weten. Kan het niet vermeden worden? Zorg dan dat het negatieve woord opvalt: NIET, niet, niet, niet.

    Tip 3: Formuleer eerst het juiste antwoord

    Formuleer eerst het juiste antwoord en daarna pas de afleiders. Afleiders zijn de alternatieve antwoordopties.

    Tip 4: Formuleer gelijkwaardige afleiders

    De afleiders, of foute antwoorden, moeten lijken op de sleutel, het juiste antwoord. De lengte van de afleiders moet ongeveer hetzelfde zijn als de lengte van het juiste antwoord. De afleiders moeten net zo ‘waarschijnlijk’ zijn en niet zo overduidelijk onjuist zijn dat ze door beredeneren weggestreept kunnen worden. Met andere woorden: alleen leerlingen die de stof beheersen zullen het juiste antwoordalternatief aankruisen (gokkans daargelaten).

    Tip 5: De antwoorden mogen niet overlappen

    Als antwoorden overlappen, kan het de suggestie wekken dat er meer antwoorden correct zijn. Dat kan verwarrend zijn.

    Tip 6: Vermijd vage aanduidingen en ‘altijd’ en ‘nooit’

    Let op met woorden als ‘soms’ en ‘vaak’. Ze geven geen duidelijke grens aan. Gebruik liever: in een kwart van de gevallen of 80% van de gevallen.

    Woorden als ‘nooit’ en ‘altijd’ kunnen een aanwijzing vormen voor het goede antwoord. Die woorden kun je ook beter mijden.

    Tip 7: Alleen wie geleerd heeft, weet het antwoord

    De antwoordmogelijkheden mogen geen aanwijzingen bevatten waardoor iemand die de stof niet beheerst, het goede antwoord kan bepalen (De Groot en Van Naerssen – 1969).

    Bijvoorbeeld:

    • Een afleider is volkomen onlogisch.
    • Een fout antwoordalternatief sluit niet aan bij de vraag.
    • Een woord uit de stam wordt herhaald in het juiste alternatief.

    Tip 8: Maak gebruik van veel voorkomende foute antwoorden

    Maak bij het schrijven van de afleiders gebruik van foute antwoorden die u leerlingen heeft zien maken. Of denk aan moeilijkheden die leerlingen ondervinden bij het beantwoorden van de vraag.

    Tip 9: Rangschik de antwoordmogelijkheden in een vaste volgorde

    Zet antwoordmogelijkheden op alfabetische volgorde, in opklimmende getalgrootte of op een andere chronologische manier. Zo voorkomt u dat er een patroon in de antwoorden ontstaat, waardoor leerlingen het juiste antwoord makkelijker kunnen gokken.

    Tip 10: Gebruik alleen functionele afbeeldingen

    Soms zegt een plaatje of grafiek meer dan een omschrijving. Maar gebruik geen illustraties bij een meerkeuzevraag om de toets wat op te vrolijken. Leerlingen denken dan dat er een hint in de afbeelding zit, terwijl dat niet het geval is. Zorg ervoor dat de afbeelding duidelijk is, alleen noodzakelijke informatie bevat en geef er een korte en heldere toelichting bij.

    Tip 11: Zorg voor een heldere lay-out

    Het lijkt een open deur, maar het gaat toch nog wel eens mis. Zorg voor een goede lay-out van meerkeuzevragen. Dat betekent:

    • Vraag en antwoorden zijn goed van elkaar gescheiden
    • Vragen zijn goed van elkaar gescheiden
    • De nummering is eenduidig
    • Verwijzingen kloppen
    • Het lettertype is groot genoeg en goed leesbaar
    • Een vraag wordt niet onderaan de pagina afgebroken

    Meer lezen?

    Bronnen:

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten