Logo Noorhoff Uitgevers
  • ICT en gepersonaliseerd leren… André Poot van Stichting CVO regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden

    Hoe kun je met ICT plannen ondersteunen die betrekking hebben op gepersonaliseerd leren? Dat is de centrale vraag die we stellen aan scholen. Dit keer is André Poot aan het woord. Hij is staffunctionaris ICT voor Stichting CVO-AV.

    ‘Ict en gepersonaliseerd leren gaan hand en hand’

    ‘Ict en gepersonaliseerd leren gaan hand en hand,’ zegt Poot. ‘Het organiseren van gepersonaliseerd leren gaat namelijk beter met ict.’ Hoe aan gepersonaliseerd leren vorm kan worden gegeven, probeert de stichting uit op het Tiener College: “een voltijds programma voor innovatief en persoonlijk onderwijs voor 10-14 jaar”, zo staat op de website. Het Tiener College werkt volgens een vast curriculum en heeft als doel een doorlopende leerlijn te creëren tussen primair en voortgezet onderwijs. Poot: ‘De bedoeling is dat de kennis die we daar opdoen over gepersonaliseerd leren wordt overgedragen aan andere scholen binnen de stichting.’

    Boek én digitaal

    Op het Tiener College verwerken leerlingen de leerstof op iPads. Op andere vestigingen van CVO-AV wordt op laptops gewerkt. Zoals Calvijn, die daarin koploper is. Volgend jaar hebben alle kinderen op deze school een eigen laptop. Toch is het niet het streven om alles digitaal te gaan doen. Poot: ‘We geloven in een mix van boek en digitaal. Leerlingen werken alleen op een device als het iets toevoegt. Bijvoorbeeld als het digitale lesmateriaal adaptief is. Maar blended werken is ook een uitdaging, want hou dat maar eens betaalbaar…’

    ICT kost geld

    In 2014 heeft CVO-AV kaderbeleid geformuleerd over ict en onderwijs. Poot gaat hierover dit jaar met de verschillende schoollocaties in gesprek. Wat heeft de school tot nu toe gedaan aan ict en onderwijs en waar liepen ze tegenaan, zijn vragen die hij de scholen stelt. ‘Ik merk dat de discussie sinds ongeveer een jaar vooral over geld gaat,’ meent Poot. Wie betaalt al die devices, ouders of de school? Devices en digitale leermiddelen zijn kostbaar. En ook het up to date houden van de digitale infrastructuur kost veel geld. En buiten dat zijn nog lang niet alle docenten ervan overtuigd dat ict een stabiel middel is dat hun lessen gaat verbeteren.’

    Omdat op de verschillende locaties het gebruik van het WiFi-netwerk enorm toeneemt, wordt dit jaar het WiFi-netwerk van de acht scholen volledig gerenoveerd. Poot: ‘Op Calvijn hebben bijna 400 leerlingen een laptop. En er wordt steeds meer van het netwerk gevraagd. Dan komt er een moment dat het netwerk niet meer voldoet.’

    Docenten willen meer

    Op elke school zijn er docenten die meer willen. Ook op de scholen binnen de stichting waarvoor André Poot werkt. ‘Met verschillende applicaties maken docenten hun lessen interactief. Socrative en Kahoot zijn inmiddels wel bekend. Maar ook LessonUp slaat ontzettend aan. Met LessonUp maak je presentaties interactief en die worden dan in lessen ingezet. Daarvoor vragen docenten een licentie aan – ook daarvoor moet budget beschikbaar zijn.’

    Geduld

    Welke tip zou Poot andere scholen willen geven in het proces van invoering van ict en gepersonaliseerd leren? Poot lacht. ‘Heb vooral geduld… maar dat is misschien wat flauw. Er hangt heel veel af van de keuzes die een school durft te maken. Tijdens ITEM 2017 was ik bij een lezing van Michael van Wetering van Kennisnet. Hij vertelde over de Hype Cycle van Gartner. Centraal stond de vraag: kies je onder druk van docenten voor het nieuwste van het nieuwste of zet je in op bewezen technologie? In sommige gevallen is het goed om even te wachten en te kijken of iets nieuws beklijft en blijft bestaan. Maar je moet ook weer niet te lang wachten met een ontwikkeling. Wanneer kinderen op school 5 jaar met een laptop moeten doen, zit de verouderde techniek het onderwijsresultaat in de weg. Het is daarom zoeken naar een balans.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten