Logo Noorhoff Uitgevers
  • ICT en gepersonaliseerd leren… Erik van den Hout van Sint Ursula

    • de redactie
    • 3 januari 2017
    • 0

    Hoe kun je met ICT plannen ondersteunen die betrekking hebben op gepersonaliseerd leren? Dat is de centrale vraag die we aan ICT-coördinatoren stellen. Dit keer is Erik van den Hout van Sint Ursula aan het woord. Hij is teamleider 2/3 vwo en heeft ICT in zijn portefeuille.

    Op Sint Ursula is de schoolleiding druk bezig met het nieuwe koersplan. Gepersonaliseerd leren en ICT zijn daarin belangrijke thema’s. Drie jaar geleden is een begin gemaakt met de invoering van iPadklassen. Erik van den Hout is er intensief mee bezig geweest. Eerst als ICT-coördinator, inmiddels als teamleider 2/3 vwo: ‘We willen aansprekend onderwijs, waarbij de leerling vooropstaat. Het gaat niet om het apparaat, maar om wat je ermee kan.’

    Wanneer volledige klassen met een eigen device werken, is een uitgebreid draadloos netwerk en goede verbinding met internet nodig. In het begin bleek het netwerk van Sint Ursula onvoldoende te zijn. Inmiddels zijn er flinke investeringen gedaan om het netwerk uit te breiden en te zorgen voor een grotere bandbreedte. Erik van den Hout: ‘Gepersonaliseerd leren vraagt meer bandbreedte. Voorheen draaide de docent een filmpje op het digibord. Nu werken leerlingen in hun eigen tempo en maken ze allemaal tegelijk gebruik van het internet. Wanneer dat niet werkt is dat frustrerend en funest voor de gedrevenheid van collega’s.’

    Scholing en begeleiding

    Naast investeringen in de ICT is scholing en begeleiding van medewerkers belangrijk. Docenten die op Sint Ursula lesgeven aan iPad-klassen gaan twee dagen op iCamp. Daar onderzoeken ze samen hoe je ervoor kunt zorgen dat leerlingen op een persoonlijke manier met de lesstof bezig zijn en leren de docenten daarnaast hoe je de iPad als instrument kunt inzetten om dit mogelijk te maken.

    ‘Ook in de scholing van docenten in gepersonaliseerd leren differentiëren we’

    Verder zijn er docenten opgeleid als Apple Distinguished Educators (ADE’s) en leerlingen als iCoaches. Zij kunnen vragen beantwoorden van leerlingen en docenten of hulp bieden als iemand ergens in vastloopt. Erik: ‘Wat voor leerlingen geldt, geldt ook voor docenten. Sommige docenten weten precies wat kan met een iPad in de klas. Maar er zijn ook docenten die de mogelijkheden van de iPad nog moeten verkennen. Dus ook richting collega’s differentiëren we. Trainingen zijn vraaggestuurd, ADE’ers houden inloopmiddagen of geven snelcursussen en op scholingsdagen bieden we verschillende tracks aan, zodat docenten op basis van voorkennis een traject kunnen kiezen.’

    Restaurantje spelen

    Erik is trots op wat er bereikt is en de stappen die collega-docenten hebben gezet. Ze proberen nieuwe werkvormen uit, werken samen met andere vaksecties en denken na over hoe je lessen anders kunt vormgeven. Erik: ‘Een docent Duits gaf zijn leerlingen de opdracht om een toneelstukje te spelen van een scène in een restaurant en dat te filmen. Voordat leerlingen het goed hadden gefilmd, hadden ze ongemerkt een aantal keren geoefend. Een mooi voorbeeld van gepersonaliseerd leren. En dit is slechts een van de vele manieren waarop leerlingen met lesstof kunnen oefenen.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten