Logo Noorhoff Uitgevers
  • ICT en gepersonaliseerd leren… Liesbeth de Rooij van Were Di in Valkenswaard

    Hoe kun je met ICT plannen ondersteunen die betrekking hebben op gepersonaliseerd leren? Dat is de centrale vraag die we aan ICT-coördinatoren stellen. Dit keer is Liesbeth de Rooij van Were Di aan het woord.

    ‘Als je wil dat alle leerlingen tegelijk op het netwerk kunnen, moet je flink uitpakken’

    Toekomst in uitvoering is de slogan van Were Di. Dat sluit aan bij het gesprek met Liesbeth de Rooij – een enthousiaste ICT-coördinator voor wie ICT-ontwikkelingen in het onderwijs eigenlijk niet snel genoeg gaan. Were Di investeert veel in een goede infrastructuur. Iedereen kan met zijn laptop en zijn telefoon gebruikmaken van Wifi. Goed ingerichte ICT is een voorwaarde voor gepersonaliseerd leren, vindt Liesbeth.

    ‘We zoeken naar een mix van digitaal lesmateriaal en folio, waarbij het een het ander aanvult’, vertelt Liesbeth. ‘Ideaal zou zijn als elke leerling stof aangeboden kreeg waar hij op dat moment aan toe is. De technieken zijn er om lesstof in stukjes te hakken, te metadateren en aan te bieden op het moment dat de leerling er aan toe is Maar de ontwikkeling van leermiddelen die worden gestuurd op basis van wat een leerling doet, duurt lang. Nog idealer zou het zijn als docenten zelf kunnen arrangeren, de leerlijn als basis hebben en daar stukjes materiaal van verschillende partijen bij kunnen kiezen – maar dat is echt lange-termijn-denken.’

    ICT in de school

    Acht jaar geleden kreeg de nieuwbouw van Were Di bekabelde ICT-voorzieningen met pleinen waar computers stonden. Maar telkens kwam de vraag om computers bij te plaatsen. Inmiddels is een geavanceerd Wifi-netwerk aangelegd en beschikt elke leerling over een laptop. ‘Als je wil dat

    2500 leerlingen en al het personeel tegelijk op het netwerk kunnen, moet je flink uitpakken. Gefaseerd hebben we ingevoerd dat elke leerling een eigen laptop heeft. We moesten zowel docenten als ouders meekrijgen. Ook dat heeft best wat inspanningen gekost.’

    Scholing

    Were Di heeft een digitaal ontwikkelteam dat bestaat uit een aantal docenten die op digitaal vlak vooroplopen. Zij ondersteunen collega’s bij de inzet van ICT in de les en geven workshops. In het verleden kregen docenten een training om hun digitaal rijbewijs te halen. Nu kunnen docenten een uitgebreid trainingsprogramma volgen dat gericht is op het toepassen van ICT-tools in de les. ‘Behalve met scholing proberen we docenten ook op andere manieren enthousiast te maken voor ICT’, vertelt Liesbeth. ‘Tijdens de opening van het schooljaar hebben we bijvoorbeeld rond het thema Robotica workshops georganiseerd waarbij docenten onder andere kennismaakten met programmeren. We zoeken steeds naar manieren om docenten vertrouwd te maken met digitale apparaten. Ook de schoolleiding heeft daar een rol in. Door tijdens vergaderingen gebruik te maken van digitale tools zoals mindmaps en digitale prikborden, laten ze zien dat ook zij meegaan met deze ontwikkelingen.’

    ICT-beleid

    Als je als school keuzes maakt rond gepersonaliseerd leren, moet je daar bij het maken van ICT-beleid rekening mee houden. ‘Het een heeft invloed op het ander. Als je besluit dat elke leerling een eigen laptop krijgt, heeft dat gevolgen voor de infrastructuur, de scholing van het personeel, de keuze van je lesmateriaal en de ondersteuning van de schoolleiding. Dat moet je allemaal meenemen in je beleid en in de gaten houden. En keuzes zijn niet blijvend. We hebben nu gekozen voor laptops. We volgen de ontwikkelingen en misschien komen er andere, betere mogelijkheden.’

    Beren op de weg

    Wie vol energie aan ICT en gepersonaliseerd leren begint, komt allerlei uitdagingen tegen. Zo ook Liesbeth en haar collega’s. ‘Technische problemen, software die het niet naar behoren doet, licentiemodellen die niet aansluiten bij onze wensen, de politiek die er lang over doet om een identificatiecode per leerling te organiseren, docenten die moeite hebben met stappen zetten… Maar het hoort allemaal bij mijn werk en het geeft voldoening als we een probleem hebben opgelost.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten