Logo Noorhoff Uitgevers
  • ICT en gepersonaliseerd leren – Rob Burggraaf aan het woord.

    Hoe kun je met ICT plannen ondersteunen die betrekking hebben tot gepersonaliseerd leren? Dat is de centrale vraag die we aan ICT-coördinatoren stellen. Dit keer aan Rob Burggraaf, I-consulent van het Dendron College in Horst.

    ‘Niet alleen leerlingen maar ook scholen zijn verschillend. Er is geen generieke oplossing voor ICT.’

    Op het Dendron College in Horst, dat onderdeel uitmaakt van Stichting LVO, zijn de afgelopen jaren flinke veranderingen geweest op het gebied van ICT. Op de school wordt gebruikgemaakt van een private cloud. Dat betekent dat er nog maar een kleine server is en alle andere data beschikbaar is via het LVO datacenter in Maastricht-Airport. Gaandeweg worden de iPads ingevoerd en worden docenten geschoold om met deze devices les te geven. En mede door alle veranderingen, wordt er onderscheid gemaakt tussen lokale ICT ondersteuner en een I-consulent. De laatste rol vervult Rob Burggraaf.

    Burggraaf: ‘Naast ICT-mensen die er continu voor zorgen dat “alles werkt”, was er op onze scholen behoefte aan ICT-ondersteuning bij trajecten die langer lopen. Daarvoor is de functie van I-consulent in het leven geroepen. Ik hou me bezig met vragen als: voor welke devices kiezen we, welke adaptieve programma’s zijn geschikt voor gepersonaliseerd leren en hoe scholen we onze docenten om les te geven met behulp van ICT in iPad-klassen? Bij al deze ontwikkelingen hebben wij de verschillende fases in de Hype Cycle van Gartner ondervonden. Hierover heeft Kennisnet een trendrapport gepubliceerd. En net zoals leerlingen maatwerk nodig hebben, geldt ook voor scholen dat ze verschillend zijn. Er is geen generieke oplossing.’

    iPads in de klas

    Net als op vele scholen zoeken docenten op het Dendron College naar mogelijkheden om hun leerlingen maatwerk te leveren. Zoals adaptieve leerlijnen en geschikte devices daarvoor. Omdat een aantal docenten enthousiast was over iPads in de klas, is de school gestart met een pilot. Burggraaf: ‘Vorig jaar zijn er iPad-karren aangeschaft. Drie docenten van de vakken, Engels, muziek en aardrijkskunde zijn gestart met lesgeven op de iPad. Dit jaar mogen de leerlingen de iPads ook mee naar huis nemen; het zijn persoonlijke devices geworden. En volgend jaar mogen ouders van nieuwe leerlingen zelf kiezen of hun kind in een iPad-klas komt of niet. Ouders schaffen dan een iPad aan en leveranciers bieden opties op maat. Hiervoor moet een hoop georganiseerd worden. Binnenkort weten we hoeveel leerlingen voor de iPad kiezen.’

    Scholing docenten

    De docenten zijn druk bezig zich te scholen om les te kunnen geven met ICT en de iPads. Burggraaf: ‘Docenten missen vaak vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen werken met ICT. Ook zij moeten werken aan hun digitale geletterdheid, zoals Kennisnet en de SLO het mooi hebben verwoord. We willen onze docenten hierin trainen en hebben gemerkt dat er daarnaast continu begeleiding nodig is. Docenten moeten de tijd en de ruimte krijgen om zich op dit vlak te ontwikkelen. Daar zijn we erg mee bezig.’

    Inmiddels hebben vier docenten het Train de Trainer-traject gevolgd, zodat zij hun collega’s kunnen scholen in het lesgeven op de iPad. Inmiddels hebben zij 20 docenten getraind. Komende maanden komen daar nog 14 docenten bij. Burggraaf: ‘Ik zorg er onder andere voor dat de docenten die de trainingen geven de handen daarvoor vrij hebben. Je kunt van docenten niet verwachten dat ze dat er zomaar bij doen. Ook het beheer van de iPads neem ik uit handen.  Hiervoor gebruiken we mobile device management systemen en is Zuludesk ingericht.’

    ICT-beleid

    Burggraaf is met zijn collega’s bezig met de invulling van het nieuwe ICT-beleid. ‘Je moet de trends goed bijhouden om te voorkomen dat je ad hoc bezig bent. Als I-consulent richt ik me meer op het onderwijs zelf en heb daarom nauw contact met docenten en de secties. Zo kan ik dingen vaak vóór zijn. Vroeger hoorde de ICT-afdeling pas als laatste wat men wilde. Dan kwamen mensen al met oplossingen naar me toe. Nu ik beter weet wat docenten willen, kunnen we samen kijken wat passende ICT-oplossingen zijn. Dat werkt veel beter!’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten