Logo Noorhoff Uitgevers
  • Interview Bertrand Dibandjo, docent Frans aan het Corlaer College, over de flexibiliteit van de methodelicentie

    Als er een nieuwe editie verschijnt, kunnen we daar meteen mee werken’
    Elk jaar kunnen kiezen voor een mix van boeken en digitaal lesmateriaal en altijd werken met de nieuwste edities, voor een vaste prijs per leerling per jaar. Dat zijn de voordelen van het gebruik van de methodelicentie van Noordhoff Uitgevers. Bertrand Dibandjo, docent Frans voor havo en vwo aan het Corlaer College, vertelt hoe hij de methodelicentie inzet in zijn lessen.

     

    ‘Leerlingen doen nu veel meer zelf. Daardoor heb ik ruimte voor individuele begeleiding’

    Waarom heeft uw school gekozen voor de methodelicentie?
    ‘Vanwege de flexibiliteit. Docenten kunnen kiezen tussen digitaal werken of voor een combinatie van digitaal en boek. En als er een nieuwe editie verschijnt, kunnen we daar meteen mee werken. Elke nieuwe editie heeft iets nieuws en de mogelijkheid om dat direct beschikbaar te maken voor onze leerlingen maakt ons onderwijs actueel.

    Werken jij en de andere docenten Frans op dezelfde manier met het materiaal?
    ‘Zelf werk ik volledig digitaal. De boeken gebruik ik als ‘plan B’. Wanneer de WIFI plotseling niet werkt, of als een device leeg is, kunnen leerlingen verder werken in het boek, want boek en digitaal sluiten op elkaar aan. Ik heb mijn leerlingen erin opgevoed te kunnen switchen tussen de materialen.
    Een van mijn collega’s werken ook volledig digitaal. Maar er zijn ook docenten die het combineren. Iedereen mag daarin op het Corlaer College zelf zijn weg vinden. Dat is prettig, want zo kan iedereen eraan wennen om met het digitaal materiaal te werken en heeft de ruimte daarin te groeien.’

    Hoe vinden leerlingen het om met het online lesmateriaal te werken?
    ‘Mijn leerlingen zijn er enthousiast over. Zij krijgen bijvoorbeeld direct feedback als ze een oefening hebben gemaakt. Dat vinden ze heel fijn. Ik heb met hen afgesproken dat ze een oefening opnieuw maken in het werkboek als de uitslag lager dan 65% is. Daarna bekijk ik het werk samen met deze leerlingen. Op het docentendashboard kan ik precies zien welke leerlingen opdrachten opnieuw moeten maken. Digitaal werken maakt differentiatie makkelijker.’

    Wat is het grote verschil met ‘vroeger’, toen u nog niet met de methodelicentie werkte?
    ‘Toen ik nog alleen met het boek werkte deed ik de luisteroefeningen altijd klassikaal, omdat leerlingen het anders vaak niet deden. Dat werkte nog met een cd. Nu kunnen leerlingen luisteropdrachten individueel maken en kan ik meteen zien of en hoe ze dat gedaan hebben. Daarnaast heb ik nu ieder jaar direct de beschikking over de nieuwste editie van de methode.’

    En wanneer je wil differentiëren?
    ‘Ook differentiëren gaat makkelijker. Leerlingen doen nu veel meer zelf. Ze hebben geleerd hoe ze kunnen kijken naar hun eigen ontwikkeling en ze weten precies wat ze moeten doen. Daardoor heb ik meer ruimte voor individuele begeleiding. Ook met een functionaliteit als Slim Stampen kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk om woordjes te leren.
    Aan het begin van een hoofdstuk toets ik welke leerlingen het grammatica-onderdeel dat wordt behandeld al snappen. Deze leerlingen hoeven die opdrachten niet meer te maken en kunnen aan de slag met verdiepings- en verrijkingsoefeningen.’

    Hoe verliep de overstap naar de methodelicentie?
    ‘De overstap is prima gegaan. Iddink, Magister en Noordhoff Uitgevers werkten daarin samen. Door de koppeling met Magister kunnen leerlingen via Magister inloggen in de methode. In het begin was er alleen een probleem met klassen aanmaken, maar dat werd opgelost door onze systeembeheerder in samenwerking met Noordhoff Uitgevers en Magister.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten