Logo Noorhoff Uitgevers
  • ‘In het klassenoverzicht kan ik zien welke opgaven minder goed gingen’

    Lisanne Dijksma is docent biologie op het Stad & Esch & Beroepencollege in Meppel. Ze doet mee aan de tweede fase van de pilot gepersonaliseerd leren voor Nectar, het nieuwe adaptieve digitale lesmateriaal. In de toekomst wil ze hier graag mee werken: ‘Het programma is duidelijk en overzichtelijk en er zitten RTTI-toetsen bij. Dat sluit mooi aan, want wij werken op school met RTTI.’

    Hoe vindt u het om met dit platform te werken?

    ‘Het platform ziet er goed en overzichtelijk uit. Leerlingen kunnen hun weg goed vinden. Ze weten wat ze moeten lezen om de opgaven te kunnen maken. En op het docentendashboard kan ik resultaten bekijken en zie ik precies waarmee leerlingen bezig zijn. Daardoor kan ik gericht feedback geven, zowel mondeling als met de feedback-knop van het programma.

    Wat ik veel gebruik is de functionaliteit waarmee je een opdracht kunt leegmaken. Een leerling die de opdracht niet goed gemaakt heeft, stuur ik dan een berichtje dat hij of zij de opdracht opnieuw moet maken en bijvoorbeeld nog een stukje theorie moet lezen. Leerlingen leren zo beter hoe ze met de lesstof om kunnen gaan en worden zich bewuster van hun leerproces.’

    Hoe wordt u begeleid bij de pilot?

    ‘Ik heb van te voren een training gevolgd. Die was duidelijk en to the point. Maar een online training was ook goed geweest, want het platform zit heel logisch in elkaar. De eerste les kreeg ik hulp van iemand van Noordhoff. Hij startte het hele proces op. Ik kon hem later ook bellen als ik tijdens de les hulp nodig had. Dat is fijn, als er iemand direct paraat is en je helpt.’

    Hoe werkt u met het dashboard en de verschillende leerroutes?

    ‘Ik heb de leerlingen van te voren het verschil uitgelegd tussen de drie verschillende leerroutes: de gemiddelde-, herhalings- en sterroute met meer uitdaging. Leerlingen doen heel erg hun best om in de sterroute terecht te komen. In het klassenoverzicht kan ik zien welke opgaven minder goed gingen. Die behandel ik klassikaal en over de bijbehorende lesstof geef ik nog eens extra uitleg.

    Soms kijk ik ook steekproefsgewijs hoe leerlingen opgaven maken. Ik kan niet van 25 leerlingen alle opdrachten nakijken. En ik weet natuurlijk ook welke leerlingen ik goed in de gaten moet houden.’

    Lisanne Dijksma klas 1

    Wat is het verschil met hoe u normaal gesproken lesgeeft?

    ‘We werken normaal gesproken met Stercollecties. Het grootste verschil is dat leerlingen in deze pilot directe reflectie krijgen op het leerproces en meteen het goede antwoord te zien krijgen. De leerlingen krijgen ook directe feedback. Het voordeel van het platform is dat de tekst op het juiste niveau geschreven is en ook de vragen helder en duidelijk zijn. Leerlingen kunnen ze gemakkelijk zelfstandig maken, waardoor ze ook gemotiveerd zijn.’

    Als de pilot verder ontwikkeld is, wilt u er dan mee gaan werken?

    ‘Zeker. Het programma is duidelijk en overzichtelijk voor de leerlingen en ik heb goed overzicht. En de bijbehorende toetsen zijn op basis van RTTI gemaakt. Dat sluit mooi aan, want wij werken met RTTI op school.’

    Biedt het platform ruimte voor sturing van individuele leerlingen?

    ‘Ja. Ik kan de leerroutes uit zetten als ik bijvoorbeeld wil dat een leerling alle opgaven maakt. En ik kan leerlingen sturen door de feedback die ik geef.

    Wanneer een leerling altijd in de herhalingsroute zit kan ik met de mentor bespreken of een leerling wel in het juiste niveau zit. Of andersom, als een leerling altijd in de sterroute zit of een leerling een niveau omhoog kan of extra uitdaging kan krijgen.’

    Nog punten van verbetering?

    ‘Nog niet alle opdrachten kunnen digitaal gemaakt worden. Sommige opdrachten staan op printbare werkbladen. Ik vind dat je in een digitaal programma ook alles digitaal moet kunnen doen. Maar dit is natuurlijk een pilot: hier wordt vast iets op verzonnen.’

     

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten