Logo Noorhoff Uitgevers
  • ‘Je kunt snel zien welke leerlingen iets nog niet begrepen hebben’

    Andries Zomer van Pius X in Rijssen is docent Nederlands. Hij neemt deel aan de pilot gepersonaliseerd leren, met het nieuwe adaptieve digitale lesmateriaal bij Nieuw Nederlands. ‘Het is prettig als leerlingen meer op hun eigen niveau kunnen werken en worden uitgedaagd’, vertelt hij in een interview.

    Hoe vindt u het om met dit platform te werken?

    ‘Ik moet er best aan wennen. Ik heb nog niet vaak met laptops gewerkt in de eerste klas. Maar vanaf volgend jaar heeft elke leerling op Pius X een laptop. Wat ik fijn vind, is dat ik op het dashboard precies kan zien waar iedereen mee bezig is, wie achterloopt, en wie een opdracht minder goed heeft gedaan. En aangezien het een pilot is merk ik ook dat er een aantal dingen nog verder ontwikkeld moeten worden.’

    En hoe vinden de leerlingen het?

    ‘Leerlingen vinden het leuk om aan de pilot mee te werken en komen zelf met ideeën. En ook over het materiaal zijn ze enthousiast. Een paar leerlingen zijn al klaar en gaven aan dat ze het jammer vinden dat het is afgelopen en ze niet nog meer lessen digitaal kunnen verwerken.

    Voor Spreken en Gesprekken moesten leerlingen een presentatie voorbereiden. Ze mochten van mij zelf een onderwerp kiezen. Dan zie je het enthousiasme. Ondertussen leren ze hoe ze een PowerPoint of Prezi kunnen maken. Er zijn leerlingen die van geen ophouden weten. Na vier lessen moest ik hen helpen het af te ronden.

    Bij een andere opdracht zagen leerlingen het niet zitten om voor de klas een reclame te presenteren. Ze vonden het leuker om een filmpje te maken en dat aan elkaar te laten zien. Dat heb ik gehonoreerd. Ik vind het leuk als ze zelf met ideeën komen.’

    Hoe heeft u zich voorbereid op de pilot?

    ‘Wij hadden gekozen voor een online training: een filmpje met uitleg. Dat filmpje was heel helder en duidelijk. Daarna ben ik er gewoon mee aan de slag gegaan en dingen gaan uitproberen. Dat was voor mij voldoende.’

    Wat levert het dashboard op?

    ‘Op het dashboard zie je hoever de leerlingen met de opdrachten zijn. Je kunt ook zien wat ze fout hebben gedaan, maar het programma rekent nu nog dingen fout die eigenlijk goed zijn. Dubbele spaties en dergelijke. Wat ik mis – en ik hoop dat dat wordt ingebouwd – is dat je als docent iets goed kunt rekenen wat de computer als fout ziet.

    Je kunt snel zien welke leerlingen iets nog niet begrepen hebben. Veel sneller dan wanneer ze in het schrift werken. Dan kun je leerlingen die bijvoorbeeld nog moeite hebben met het vervoegen van zwakke werkwoorden in een apart groepje extra uitleg geven.’

    Wat is het verschil tussen werken met de pilot en hoe u normaal gesproken lesgeeft?

    ‘Normaal werk ik met het boek. In het platform kunnen leerlingen in hun eigen tempo alles verwerken. Dat betekent dat sommigen verder zijn dan anderen. Daardoor moet ik schakelen als ik rondloop in de klas. De ene leerling heeft een vraag over woordenschat, de ander over ontleden. Als ik hier altijd mee zou werken vraag ik me af of ik leerlingen helemaal vrij zou laten of toch iets van een studiewijzer zou gebruiken.’

    Wat ziet u als voordelen?

    ‘Het is prettig als leerlingen op hun eigen niveau kunnen werken en worden uitgedaagd. Dat leidt uiteindelijk tot betere prestaties. Volgende week krijgen de leerlingen een toets, tegelijk met een parallelklas die niet met de pilot meedoet. Dan kunnen we kijken of we verschillen zien.’

    Waarom besloot u mee te doen met deze pilot?

    ‘Ik was nieuwsgierig en benieuwd naar wat het oplevert. Volgend jaar gaan de eerstejaars met een laptop werken. Ik werk met de vijfde editie van Nieuw Nederlands en vind het digitale lesmateriaal een verrijking. De woordenschattrainer vind ik bijvoorbeeld heel gaaf. Het maakt de les een stuk interessanter. Als het materiaal helemaal is uitgewerkt en er zitten toetsen bij, zou ik zeker overwegen om met het platform te gaan werken.’

    Hoe zou u het liefste werken? Online, met het boek of beide middelen combineren?

    ‘Boeken mogen wat mij betreft niet weg. Alleen al vanwege het grote voordeel dat de batterij nooit opraakt. Het voordeel van een digitaal systeem als deze is de automatische differentiatie en dat je makkelijker kan inspelen op de behoefte van leerlingen.

    In een boek kun je makkelijk even terugbladeren. Met het platform merk ik dat leerlingen geneigd zijn de theorie over te slaan en alleen de opdrachten te maken. Ze willen vooral doen. Die neiging hebben ze met een boek minder.’

    Quotes leerlingen:

    Ivo Willems:
    ‘Ik vind het heel fijn om via internet met de pilot van Nieuw Nederlands te werken. Ik hoef geen boek mee te nemen en kan gewoon op de laptop inloggen. En als ik de spelling van een woord niet weet, wordt het automatisch gecorrigeerd.’ 

    Britt ter Weele:
    ‘Met de pilot hoef ik veel minder te schrijven. Ik typ nu de antwoorden en soms mag je ook het juiste antwoord aanklikken. Ik vind de verhalen leuk en de meeste opdrachten ook.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten