Logo Noorhoff Uitgevers
  • Op een ludieke manier je leerlingen voorbereiden op het examen!

    “Onderdompelingsdag geschiedenis 2017 voorbereiding op het CE bij mij thuis in Deurne”, post docent Willy van den Berg op Facebook. Er staan foto’s bij van zijn vwo-leerlingen terwijl ze aan een lange tafel in zijn woonkamer zitten, werkend, maar ze eten ook gezellig pasta met z’n allen. Van den Berg: ‘Examentraining geven, dat kan ik prima zelf. Maar ik heb geen zin om in de vakantie naar school te gaan. Dus komen leerlingen bij mij thuis en maken we er een leuke dag van.’

    Willy van den Berg geeft geschiedenis aan vwo-leerlingen op het Strabrecht College in Geldrop. Hij zit examens na te kijken als ik ‘m bel. Hoe kwam hij op het idee om examentraining te geven bij hem thuis?

    ‘Een jaar of vier geleden ging de examentraining voor geschiedenis niet door. Mijn leerlingen zouden daarvoor naar een andere school moeten. Toen heb ik aan leerlingen gevraagd of ze op een vrije dag bij mij thuis wilden komen. En nu komen leerlingen die denken dat ze vóór het examen een oppepper kunnen gebruiken bij mij thuis en zijn we een dag met de examenstof bezig.’

    Wat doen jullie op die dag?

    ‘De dag is vooral bedoeld om leerlingen zelfvertrouwen te geven. Leerlingen laten van te voren weten waarover ze nog uitleg willen. Die vragen bespreek ik. We nemen de belangrijkste examenstof nog eens door. Verder laat ik leerlingen dingen invullen op een groot schema waarop de vier historische contexten worden weergegeven. Dan merk ik vanzelf waar nog hiaten liggen. Ter afwisseling maken leerlingen geschiedenispuzzels waar jaartallen en dergelijke in voorkomen. En natuurlijk oefenen we examenvragen en tussendoor voeren we discussies.

    Waarom noem je het ‘Onderdompelingsdag geschiedenis 2017’?

    ‘Omdat we de hele dag op allerlei manieren bezig zijn met het vak geschiedenis. Ik dompel leerlingen letterlijk onder in geschiedenis. Het gaat erom dat het allemaal weer gaat leven voor ze.’

    onderdompeling3

    En waarom organiseer je het thuis?

    ‘De dag is altijd in een weekend of in de vakantie, dan ga ik niet naar school. Bovendien moeten leerlingen dan de moeite doen om naar mij toe te komen. Het is ook veel gemoedelijker. We zijn even uit de schoolsituatie weg. Dat geeft een heel andere sfeer. Leerlingen nemen wat lekkers mee – zoals brownies. En ’s middags maken we een lunch. Altijd iets simpels, zoals pasta. Ik heb een goed contact met mijn leerlingen, dat is leuk. Een groep heeft mij zelfs voorgedragen als beste geschiedenisleraar van het jaar. Ik eindigde bij de laatste tien!’

    Raad je het andere docenten aan?

    ‘Zeker, al was het alleen maar om de goodwill. Het heeft mijn relatie met leerlingen verbeterd. Leerlingen zien je eens van een andere kant. En ze gaan met een gerust hart en meer zelfvertrouwen het examen in.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten