Logo Noorhoff Uitgevers
  • ‘Leerlingen werken zelfstandiger en geven het aan als ze iets niet begrijpen’

    Leo Rademakers is leraar Nederlands op het Stedelijk College Eindhoven. Hij werkt sinds de herfstvakantie in de brugklas met het adaptieve platform van Nieuw Nederlands. We waren benieuwd hoe dat gaat en mochten meekijken tijdens een les. Na afloop vertelt hij hoe hij het werken met de adaptieve leeromgeving ervaart.

    ‘Nee! Ik heb geen wifi!’ roept een leerling als Leo Rademakers een nieuwsquiz op het digibord start. ‘Probeer het maar op je telefoon, Stijn, of kijk anders mee met je buurman.’ Na de nieuwsquiz, die dient als opwarmertje, werkt de klas zelfstandig aan de online opdrachten. Leo loopt rond om leerlingen te helpen – ook met ICT- probleempjes. ‘Ik voel me wel eens een ICT-assistent, en aan het eind van de les doen mijn knieën zeer van het telkens door mijn knieën gaan,’ lacht Leo. Zijn leerlingen zijn overwegend positief over het werken op hun laptop. Al stuiten ze soms op kinderziektes in het programma of werkt het wifi-netwerk weleens minder gesmeerd.

    Tim: ‘Ik vind digitaal werken overzichtelijker dan met het boek. Alleen werkt de Wifi soms niet.’

    ‘Omdat het nieuw is, volg ik de methode,’ vertelt Leo. ‘Ik wil eerst eens kijken hoe alles werkt. Hier en daar geef ik wat instructie, maar verder werken leerlingen zelfstandig aan de opdrachten.’

    Toen hij een aantal weken met het online materiaal had gewerkt, volgde Leo een training. ‘Er bleek veel meer in de online methode te zitten dan ik dacht! En alle vragen die ik had zijn tijdens de training beantwoord. Dat heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven.’

    Lotte: ‘Ik vind het zelf fijner om de uitleg te lezen dan de filmpjes te kijken. En als ik iets niet begrijp vraag ik het aan de leraar.’

    Zelfstandig werken en zelfreflectie

    ‘Mijn rol is door deze manier van werken veranderd. Ik geef minder frontaal les en moet meer loslaten. Leerlingen werken zelfstandiger en geven het aan als ze iets niet begrijpen of extra oefeningen willen. Als meer leerlingen iets niet begrijpen, leg ik het klassikaal uit. Zo kan ik veel gerichter werken aan wat mijn leerlingen écht nodig hebben.’

    Leerlingen beoordelen open opdrachten zelf op basis van een modelantwoord. Ook kunnen ze hun resultaten bekijken op een resultatenpagina. Leo: ‘Ik merk dat leerlingen hierdoor beter op zichzelf kunnen reflecteren. Ze hebben beter zicht op waar ze goed en minder goed in zijn. Als vwo-leerlingen merken dat ze minder goed zijn in bijvoorbeeld werkwoordspelling, komen ze bij mij om extra opdrachten vragen. Havo-leerlingen doen dat wat minder.’

    Ook Leo kan op het dashboard de resultaten van zijn leerlingen bekijken. ‘Het vereist wel enige oefening om precies te weten waarop je allemaal kunt klikken om specifieke informatie naar boven te halen.’

    Digitale toetsen

    Voor Nederlands heeft het Stedelijk Lyceum Eindhoven een licentie op digitale toetsen. ‘Vorige week heb ik voor het eerst digitale toetsen afgenomen,’ vertelt Leo. ‘De resultaten vielen mij niet tegen! En ik was na een half uur al klaar met nakijken. Bijna iedereen had een voldoende en dat geeft vertrouwen. Tijdens de toets kwam ik er achter dat mijn leerlingen het verband tussen verschillende zinsdelen nog niet goed zagen. Dat heb ik toen centraal behandeld. Daarna heb ik leerlingen nog wat extra laten oefenen met het ontleden van zinnen. Ook al kunnen leerlingen goed zelfstandig werken met het online lesmateriaal, soms is het nodig om hun context te bieden, zodat ze weten wat ze aan het doen zijn.’

    Andrei: ‘Ik vind het heel erg fijn om op de laptop te werken. Typen gaat sneller en ik hoef mijn boeken niet allemaal mee te nemen.’

    Door: Maartje Nix

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten