Logo Noorhoff Uitgevers
  • Meer lezen over gepersonaliseerd leren: onze leestips van april

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele blogs, artikelen en posts die over deze onderwerpen verschenen, kiezen wij er een aantal die leuk zijn om te lezen. 

    BTW digitale leermiddelen omlaag

    Goed nieuws voor het onderwijs. Dijsselbloem wil dat de btw op e-books en digitale media omlaag gaat naar 6%. Ander politiek nieuws: Schooldirecteuren gaven Rutte II een slecht cijfer voor onderwijs. En wat wil het nieuwe kabinet in onderwijs investeren? D66 heeft er 3,8 miljard euro voor over.  GroenLinks wil 2,8 miljard reserveren.

    Leren zichtbaar maken met formatief toetsen

    Met formatief toetsen kun je achterhalen wat leerlingen hebben begrepen van je les of de lesstof. In het boek Leren zichtbaar maken met formatieve assessment beschrijft Shirley Clarke hoe je dit kunt aanpakken. Lees op wij-leren.nl een uitgebreide recensie.

    De poster met 53 tips om te peilen of leerlingen de stof hebben begrepen is een leuke inspiratiebron – wel in het Engels – met tips als ‘Laat leerlingen de essentie in een Twitterpost beschrijven’.

    Geïnteresseerd in de ontwikkelingen rond formatief toetsen en naar de manier waarop collega-docenten hiermee bezig zijn? Word dan lid van de Facebookgroep Actief leren zonder cijfers.

    Mag het ook wat minder excellent?

    ‘Excellente School’. Het is een stempel dat scholen graag op hun deur hebben. ‘Mag het ook wat minder excellent?’ schrijft Marilse Eerkens in een blog voor de Correspondent. Als tegengeluid pleit Arja Kerpel voor een growth mindset-cultuur op scholen.

    In korte tijd veel leren

    Door spaced learning of gespreid leren zouden leerlingen leerstof beter onthouden. Het is een intensieve manier van leren, maar interessant om een keer te proberen in de les.

    Iedereen krijgt de beurt

    Het is elke dag een uitdaging om leerlingen bij de les te houden. Wisbordjes, waarschijnlijk geïnspireerd op de methodes van Dylan Wiliams (Cijfers geven werkt niet), spelen hierop in.

    Niet één leerling krijgt de beurt, maar iedereen schrijft het antwoord op een wisbord. Leraren kunnen dan meteen zien of wie de uitleg begrepen heeft, of kan de antwoorden gebruiken om te differentiëren in de groep.

    Digitaal portfolio en wiskunde in 80 vaardigheden

    Twee pareltjes van Leerling2020. Om een breder beeld van de ontwikkeling van een leerling te kunnen schetsen en leerlingen meer eigenaar te maken van hun ontwikkeling, gingen twee docenten van het Ichthus College op zoek naar een digitaal portfoliosysteem. Inmiddels hebben ze er één gekozen om in mei te gaan testen.

    Wiskundedocenten Sietse Rooks en Alex Philipse van het Drachtster Lyceum merkten dat hun leerlingen weinig inzicht hadden in hun eigen vaardigheden. Daarom deelden ze de leerlijn op in 80 vaardigheden waarmee leerlingen punten kunnen verdienen.

    Bent u onlangs nog leuke artikelen, blogs of berichten tegengekomen over gepersonaliseerd leren? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten