Logo Noorhoff Uitgevers
  • Leestips: meer lezen over gepersonaliseerd leren

    • de redactie
    • 19 december 2016
    • 0

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele blogs, artikelen en posts die over deze onderwerpen verschenen, kiezen wij er een aantal die de moeite waard zijn om te lezen.

    Toetsrevolutie

    Hoe verander je de toetscultuur op school en maak je van een cijfercultuur een feedback-cultuur? Daarover gaat het boek Toetsrevolutie, uitgebracht onder redactie van Dominique Sluijsmans en René Kneyber. In dit boek – dat u overigens ook gratis kunt downloaden – vertellen leraren hoe zij met vallen en opstaan zijn gestart met formatief toetsen. Verder gaan een aantal artikelen dieper in op feedback, leerlingmotivatie, zelfsturing en worden aanbevelingen gegeven om te komen tot een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs.

    Masterclasses Leerling 2020

    Leerling 2020 gaf afgelopen jaar verschillende masterclasses over onder andere De toekomst van het onderwijs in een veranderde maatschappij (Peter van der Wel) en Implementatie en verandermanagement in het onderwijs (Thijs Homan). Ze zijn allemaal nog te bekijken door een inlogcode aan te vragen via leerling2020@schoolinfo.nl.

    Differentiëren in de les

    Het Cals College in Nieuwegein heeft een format ontwikkeld waarmee u vormen van differentiatie die goed werken kunt delen met collega’s. Want waarom het wiel uitvinden als een ander dat al heeft gedaan?

    Verminderde werkdruk door ICT

    Het werk van een docent is gemakkelijker geworden, vindt driekwart van de leraren. Dit blijkt uit een peiling van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT. De investering van tijd die het in eerste instantie kost, verdient u later weer terug. Het vrij gebruik van digitaal materiaal en de mogelijkheid van digitaal toetsen bijvoorbeeld, schelen docenten een hoop tijd.

    Leerlingen kijken werk na van klasgenoten

    Een andere manier van tijdbesparing: laat leerlingen werk van hun klasgenoten nakijken. Wat hebben ze daar nu aan, vraagt u zich af? Veel, vindt biologiedocent Frans Droog. ‘Leerlingen komen boven de stof te staan. (…) Cijfers geven werkt niet. Op het moment dat leerlingen hun cijfer krijgen, houdt het leren op en zijn ze de stof zowat direct vergeten. Zelfs wanneer ze hun toets terugkrijgen en de fouten nakijken, ligt de focus op het verhogen van het cijfer en niet op een beter begrip van de stof.’

    Tienerbrein

    Leraren zouden vooral aandacht moeten hebben voor de persoonlijke groei en het denkvermogen van leerlingen, zegt Jelle Jolles in een interview met Niki Korteweg voor NRC. ‘In mentorlessen zou getraind kunnen worden op neuropsychologische vaardigheden, zoals zelfinzicht, op leren hoe je moet leren, hoe je luistert naar elkaar, zelfregulatie, planning: de zogenoemde executieve functies. Dat geeft kinderen houvast.’ Jelle Jolles schreef het boek Het Tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving.

    1 miljoen dollar voor de beste leraar

    In 2014 was hij leraar van het jaar. Op 19 maart 2017 maakt hij met 49 andere genomineerden kans op de Global Teacher Prize van 1 miljoen dollar. Jasper Rijpma, docent in het vak ‘Grote denkers’ aan het Hyperion Lyceum in Amsterdam: ‘Het is natuurlijk een cliché, maar ieder kind is anders. Het is de kunst om in te spelen op die verschillende behoeftes. Je probeert elk kind uniek te benaderen.’

    Onderwijsprocessen en logistiek bij gepersonaliseerd leren

    Hoogleraar technische bedrijfskunde Iris Vis vertelt in een podcast van Kennisnet over onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) naar de toepassing van de organisatiemethodiek ‘lean’ en een logistieke blik op onderwijsprocessen voor gepersonaliseerd onderwijs. Lean is een bedrijfskundige methodiek die gericht is op efficiënter werken. Inzicht uit dit onderzoek biedt mogelijk antwoord op een vraag als: hoe kunnen we op de actuele vraag van de leerling inspelen en wat voor soort rooster hoort daar bij?

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten