Logo Noorhoff Uitgevers
  • Meer lezen over…. Eigenaarschap van het leerproces

    • de redactie
    • 3 november 2017
    • 1

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele onderwerpen waarover in onderwijsblogs, -artikelen en -posts geschreven wordt, kiezen wij er een uit om op in te zoomen. Dit keer is dat het onderwerp ‘eigenaarschap van het leerproces’.

    Hoe versterk je het eigenaarschap van leerlingen?

    Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces, zo definieert het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Hoe kunnen docenten het eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs versterken? luidt de vraag van dit orgaan, en schreef er een rapport over.

    Wat met name belangrijk is, is het versterken van motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bij leerlingen. Om dit te bewerkstelligen kunnen docenten hun gedragsrepertoire verbreden,  ‘met name wat betreft didactische strategieën gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie, het aanleren van effectieve leerstrategieën, en het geven van feedback. Daarnaast is het goed om ‘de leeromgeving [te] verrijken met bijvoorbeeld goed toegankelijke informatiebronnen, internet en andere (digitale) tools’.

    Vier componenten van eigenaarschap en 10 tips om deze te vergroten

    Eigenaarschap bestaat uit vier componenten, schrijft JSW: eigen doelen stellen, zelfevaluatie, zelfmonitoring en zelfinstructie. Op wij-leren.nl staan 10 tips waarmee je het eigenaarschap kunt vergroten:

    1. Laat leerlingen zelf keuzes maken.
    2. Zorg voor betekenisvol onderwijs.
    3. Maak leren zichtbaar.
    4. Laat leerlingen zelf hun doelen bepalen.
    5. Creëer verantwoordelijkheid.
    6. Ben je bewust van je eigen rol als leraar.
    7. Zorg voor krachtige zelfevaluatie.
    8. Stel gezamenlijke regels op.
    9. Geef feedback aan leerlingen die een op groei gerichte mindset stimuleert.
    10. Heb oog voor kleine dingen.

    Leren vanuit eigenaarschap op het IJburg College

    Zelfsturend leren wordt op het IJburg College op verschillende manieren bevorderd. Het onderwijskundig concept gaat uit van ‘De vijf van IJburg’:

    1. Altijd interactie van hoge kwaliteit.
    2. Echte opdrachten in de werkelijkheid.
    3. Heldere en ambitieuze doelen.
    4. Rekening houden met verschillende leervoorkeuren en leren door ervaren.
    5. Tonen van het leerproces, trots kunnen zijn en leren door reflectie.

    Leerlingen eigenaar van het leerproces

    Zeven scholen gingen in een leerlab van Leerling 2020 aan de slag met de onderzoeksvraag:

    Hoe kunnen leerlingen aan het stuur gezet worden van hun eigen leerproces?

    Dit leidde onder andere tot een vaardighedenrubrics, om het gedrag en handelen van de leerling in een leerlijn te kunnen plaatsen.

    De docent eigenaar van het leerproces

    Hoe wordt de docent meer eigenaar van het leerproces richting gepersonaliseerd onderwijs?

    was een andere vraag waarvoor Leerling 2020 een leerlab inrichtte.
    Het Stedelijk College Eindhoven ging met deze vraag aan de slag.

    Om eigenaarschap bij leerlingen te vergroten, is eigenaarschap van het onderwijs bij docenten een voorwaarde”, vindt het Stedelijk College.

    Op deze school worden leerlingen tijdens reflectiemomenten gemotiveerd na te denken over keuzes die ze maken. Daarbij worden vragen gesteld als:  ‘Wat past bij mij?’, ‘Wat wil en kan ik?’ en ‘Wat heb ik nodig?’.

     

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    1 reactie

    • Y. De Baets
    • 13 december 2017 - 11:23 uur
    Het hele proces blijft voor mij nog zeer onduidelijk. Ik vraag me echt af wat het onderwijs hiermee wil bereiken. Opdrachten in werkelijke situatie??? omdat leerlingen geen fantasie meer hebben?? of? Ik ben zeer septisch ! Laten we nou eerst eens kijken hoe we leerlingen een rustige leeromgeving kunnen geven. Een leeromgeving waarin ze gedijen en zich kunnen concentreren. Door alle mobieltjes, sociale media en nog meer, worden leerlingen afgeleid en krijgen het idee dat alles wat ze zien aan vreselijke filmpjes dat dat de werkelijkheid is. Hun werkelijkheid! Ze denken echt dat het zo hoort. Ze krijgen van niemand meer een goed voorbeeld. Het is in mijn ogen , meer achteruit gaan in plaats van... Hartelijke groet, Y. De Baets
    Sluiten