Logo Noorhoff Uitgevers
  • Meer lezen over… formatief evalueren

    • de redactie
    • 13 februari 2018
    • #
    • 0

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele onderwerpen waarover in onderwijsblogs, -artikelen en -posts geschreven wordt, kiezen wij er een uit om op in te zoomen. Dit keer is dat het onderwerp ‘formatief evalueren’.

    Wat is formatief evalueren?

    In het voortgezet onderwijs zijn we gewend om summatief te toetsen. We sluiten een leereenheid, bijvoorbeeld een hoofdstuk, af met een toets en geven daar een cijfer voor. Bij formatief evalueren gaat het niet om het geven van een cijfer, maar om inzicht te krijgen in het leerproces van de leerlingen. Lees meer over formatief toetsen, hoe je het aanpakt mét praktijkvoorbeelden voor verschillende vakken in het artikel van Gerdineke van Silfhout op Wij-leren.nl.

    Leernetwerken Formatief evalueren

    De VO-raad is begin 2017 met twee leernetwerken Formatief evalueren gestart samen met nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO. Verschillende scholen hebben hun ervaringen met formatief evalueren gedeeld.

    Feed up, feedback en feed forward

    Feedup, feedback en feedforward spelen een essentiële rol bij formatief evalueren.

    • Feedup: waar werkt de leerling naartoe?
    • Feedback: wat heeft de leerling gedaan, wat was de aanpak tot nu toe?
    • Feedforward: wat zijn vervolgstappen om het gestelde doel te bereiken?

    Het online platform met adaptieve leerroutes van Noordhoff Uitgevers speelt in op deze drie fases. Vooraf worden de leerdoelen vermeld (feedup), tijdens de verwerking geeft het systeem leerlingen inhoudelijke feedback en op basis van de resultatenpagina’s kan de docent feedforward geven. Daarnaast genereert het platform automatisch feedforward. De leerling krijgt bijvoorbeeld studie-advies na het maken van een Oefentoets.

    Hattie en Timperley onderscheiden daarnaast vier niveaus van feedback: feedback op de taakuitvoering, op het proces, op zelfregulerend leren en op de persoon.

    Leren zichtbaar maken

    Leren zichtbaar maken, hoe doe je dat? Hiervoor is een mooie poster beschikbaar, met 43 ideeën om leren zichtbaar te maken.
    (Bron afbeelding: https://www.vernieuwenderwijs.nl/leren-zichtbaar-maken/)

    Formatief evalueren in de praktijk

    Differentiëren op basis van formatieve evaluatie? Wiskundedocenten van Het College Weert doen dat op verschillende manieren. Zij nemen deel aan het leerlab Leerling eigenaar leerproces van Leerling2020. Op Leerling 2020 zijn meer praktijkvoorbeelden en handreikingen te vinden over formatief toetsen. Zoals een praktische voortgangssheet die docenten van het Calvijn College gebruiken om het leerproces van leerlingen inzichtelijk te maken.

    Meer inspiratie?

    De besloten Facebookgroep Actief leren zonder cijfers heeft al bijna 6500 leden. Hier vindt u inspirerende verhalen van docenten die zich bezighouden met formatief toetsen.

    Nog steeds gratis te downloaden (maar ook te koop in boekvorm) is het boek Toetsrevolutie.

    Op 3, 4 en 5 september 2018 komt ‘formatief toetsgoeroe’ Dylan Wiliam naar Nederland om workshops te geven.

    Volg een training Formatief evalueren van Noordhoff. U kunt zich individueel aanmelden, maar we geven ook teamtrainingen op school.

    Door: Maartje Nix

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten