Logo Noorhoff Uitgevers
  • Meer lezen over gepersonaliseerd leren: onze leestips van februari

    • de redactie
    • 9 februari 2017
    • 0

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele blogs, artikelen en posts die over deze onderwerpen verschenen, kiezen wij er een aantal die de moeite waard zijn om te lezen.

    Later schooladvies moet ongelijkheid in onderwijs tegengaan

    Een nieuw advies over het opleidingsniveau na twee jaar voortgezet onderwijs. Dat zou de oplossing zijn voor de kansenongelijkheid. Maar ben je dan niet te laat? vraagt columnist van de Volkskrant Aleid Truijens zich af: “Als je een kind dat vwo zou kunnen doen twee jaar lesgeeft op vmbo-niveau, dan presteert het daarna bij een toets echt niet op vwo-niveau.” Dan liever latere selectie, zeggen scholen. Of geef tieners langer een basisopleiding, vindt Marie-Christine Opdenakker, onderwijskundige aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    Maatwerk met ict

    Wanneer een schoolteam meer maatwerk wil leveren, kan ict daar bij helpen. Dan is het wel belangrijk dat je weet wat je er precies mee wil. Kennisnet biedt handvatten, onder andere met de vier in balans-monitor. Scholen die digitaal lesmateriaal willen inzetten om maatwerk te leveren, kunnen bij de keuze de checklist digitaal leermateriaal gebruiken, die het Sint-Janscollege daarvoor heeft ontwikkeld.

    Manifest voor betere ict in het onderwijs

    Ouders en Onderwijs, stichting Leergeld en de VO-raad willen dat digitaal lesmateriaal onder de Wet gratis schoolboeken gaat vallen en presenteren daarom een manifest voor betere ict in het onderwijs. Op dit moment zou de laptop de ongelijkheid in het onderwijs vergroten, meldt de NOS.

    Betere toetsen en vaker formatief toetsen

    Verantwoord toetsen is meer dan een cijfer geven na een proefwerk. Om te beginnen moeten de toetsen van goede kwaliteit zijn, is de boodschap van het SLO-project Toetsing. Daarnaast is het belangrijk dat er vaker formatief wordt getoetst, zodat leerlingen en leraren meer inzicht krijgen in het leerproces. Lees het artikel op Didactief online.

    Differentiëren op verschillende manieren

    Differentiëren kan op allerlei manieren. Leerling 2020 houdt ons op de hoogte van de ervaringen die scholen hiermee hebben. Het Dendron College voegt bijvoorbeeld klassen samen, waardoor er twee docenten beschikbaar zijn. Om de motivatie van leerlingen te verhogen past het Coornhert College differentiatie toe in drie stappen: op niveau, instructie en verwerking.

    Stichting Carmelcollege zet grote stap naar gepersonaliseerd leren met Licentie-Foliomodel

    Leerlingen krijgen via één licentie toegang tot verschillende niveaus van een methode: het Licentie-Foliomodel (LIFO). Dat is wat Stichting Carmelcollege over twee jaar wil. Voorlopig probeert de stichting het uit in een pilot voor biologie en wiskunde. Hiermee zet de stichting een grote stap naar gepersonaliseerd leren.

    Orde, rust, regelmaat en structuur

    Niet op elke school zijn leerlingen toe aan meer ‘eigenaarschap’ voor het leerproces. Op de Johan de Witt Scholengroep op de locatie Zusterstraat was vooral orde, rust, regelmaat en structuur nodig om prestaties te verbeteren. Eerst vonden jongeren de school net een gevangenis. ‘Nu vinden de jongeren het eigenlijk wel prettig,’ zegt Hans Huizer, directeur van de scholengroep in een interview met NRC Handelsblad.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten