Logo Noorhoff Uitgevers
  • Meer lezen over gepersonaliseerd leren

    • de redactie
    • 30 mei 2017
    • 0

    Gepersonaliseerd leren, digitaal onderwijs, differentiëren in de klas, effectief toetsen… Uit de vele blogs, artikelen en posts die over deze onderwerpen verschenen, kiezen wij er een aantal die de moeite waard zijn om te lezen.

    Technologie, digitalisering en gepersonaliseerd onderwijs

    Edbots die 24/7 vragen van leerlingen beantwoorden, het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs… Kennisnet-experts Els Booij, Wietse van Bruggen en Michael van Wetering praten in een podcast over de toegevoegde waarde van technologie voor gepersonaliseerd onderwijs. Voor- en tegenstanders van digitale middelen in het onderwijs komen aan het woord in het boek Onderwijs in tijden van digitalisering.

    Tien tips van Ties

    Het ligt voor de hand, maar het wordt nog zo weinig gedaan: vraag aan een leerling wat docenten goed doen. Ties is 14 en zit op 3 atheneum van het Hyperion Lyceum in Amsterdam en gaf tien tips. Onder andere: ‘laat leerlingen zelf kiezen of ze digitaal willen werken of uit een boek’, ‘leg niet te lang uit’ en ‘geef niet standaard een toets op het eind’.

    iCoaches zorgen voor meer ICT in de klas

    Dankzij iCoaches worden docenten steeds ICT-vaardiger en gebruiken steeds meer ICT in de klas. Dit merkten ze op het Tabor Werenfridus waar iCoaches minder ICT-vaardige collega’s begeleiden.

    Zo krijg je je collega mee

    Zelf bepalen aan welke onderwijsvernieuwing je meewerkt en wat je rol daarin is; het zal menig docent als muziek in de oren klinken. Op het Scala College kan het echt. Docenten kiezen tussen drie pijlers: vakoverstijgend werken, de keuze van leerlingen en onderzoekend leren. Ze kunnen deelnemen als meedenker, uitvoerder, ontwerper of voortrekker. Net als de motivatie van leerlingen groter wordt als ze zelf mogen kiezen, wil het Scala College met keuzevrijheid het draagvlak onder docenten vergroten.

    The Dutch Way in Education

    Volgens Alma Harris, Hoogleraar Educational Leadership and Policy aan de universiteit van Bath, mogen Nederlanders best wat trotser zijn op hun onderwijssysteem. Zij schreef een bijdrage in The Dutch Way in Education, een boek in het Engels over het Nederlandse onderwijssysteem.

    Kunskapsskolan op het Stella Maris College

    In het Limburgse Stella Maris College in Meerssen werken leerlingen volgens de Kunskapsskolan-methode. Ze zijn er in een paar brugklassen mee begonnen, maar volgend schooljaar starten alle brugklassen met deze gepersonaliseerde manier van leren, schrijft Trouw.

    Doordacht digitaal

    Doordachte digitalisering in het onderwijs, daar pleit de Onderwijsraad voor in de publicatie Doordacht digitaal. Drie aanbevelingen staan centraal: ontzorg het onderwijs door randvoorwaarden van digitalisering te garanderen, vergroot het eigenaarschap van digitalisering in het onderwijsveld en verken digitale toepassingen om ervaring op te doen en visie te ontwikkelen. Daarnaast waarschuwt de Onderwijsraad voor mogelijke negatieve gevolgen van digitalisering.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten