Logo Noorhoff Uitgevers
  • Paul Dijkstra, relatiemanager bij Noordhoff Uitgevers: ‘Onze nieuwe adaptieve methodes maken gepersonaliseerd leren makkelijker’

    Paul Dijkstra is relatiemanager bij Noordhoff Uitgevers en dagelijks in gesprek met schoolleiders. Een onderwerp dat bijna altijd ter sprake komt, is gepersonaliseerd leren. ‘Vrijwel alle scholen zijn op zoek naar een manier waarop ze recht doen aan de ontwikkeling van individuele leerlingen,’ vertelt Paul. ‘De ene school is zich aan het oriënteren op hoe ze dit kan aanpakken en probeert al leerstrategieën uit. Andere scholen hebben al een manier gevonden om handen en voeten te geven aan onderwijs op maat.’

    ‘Scholen willen heel graag gepersonaliseerd onderwijs bieden, maar de vraag is: hoe? We zijn nu eenmaal gewend om letterlijk voor de klas te staan terwijl alle leerlingen aan hetzelfde werken. Dat gooi je niet in één keer om. Schoolleiders hebben mij in het verleden vaak gevraagd of Noordhoff leermiddelen kon ontwikkelen die meer tegemoet komen aan individuele behoeften van leerlingen. Maar tegelijkertijd willen docenten er natuurlijk wel makkelijk mee kunnen werken in de klas. Daarnaast moet een en ander ook betaalbaar blijven. Het leek een onmogelijke opgave, maar samen met scholen, docenten en leerlingen zijn we op het antwoord gekomen.’

    Samen met scholen

    ‘Het antwoord is: lesmateriaal met drie adaptieve leerroutes, zowel digitaal als in de boeken. De ontwikkeling hiervan was een hele klus. 3.000 leerlingen, 70 docenten en 31 scholen hebben in twee pilots met ons meegewerkt. We begonnen met de ontwikkeling van adaptief materiaal bij Moderne Wiskunde. Docenten en leerlingen die met het pilotmateriaal werkten hebben hierop tot in detail feedback gegeven. Op basis daarvan hebben we het lesmateriaal steeds verder verfijnd en geperfectioneerd. Inmiddels staan er 10 nieuwe edities lesmateriaal in de steigers, zodat scholen er schooljaar 2017/2018 mee kunnen werken.’

    Adaptieve leerroutes

    ‘De vraag die je je als school moet stellen is: wat verstaan we precies onder gepersonaliseerd leren en hoe ver willen we daarin gaan? Veel scholen willen wel vasthouden aan de klassensituatie. Dat werd daarom het uitgangspunt. Als klas kom je bij elkaar en start samen met een hoofdstuk. Daarna kan er gedifferentieerd worden. En uiteindelijk komen leerlingen op een gezamenlijk punt uit. De leerroutes liggen niet vast, maar leerlingen worden op basis van hun gedrag op een natuurlijke manier door de stof geleid.’

    paul-dijkstra-12ruim

    Dashboards

    ‘Het mooiste van het digitale materiaal vind ik de dashboards waarop zowel de docent als de leerling zijn resultaten kan bekijken. De docent kan alle leerlingen in één keer monitoren. Hij ziet welke opgaves ze goed en minder goed maken, in welke leerroute leerlingen werken en hoeveel tijd ze met een opgave bezig zijn. En uiteindelijk is de docent in control en blijft hij de spil van het leren. De leerroute kan indien gewenst ook uitgezet worden. Een opgave kan worden leeggemaakt zodat een leerling hem over kan doen, bijvoorbeeld aan de hand van extra feedback van de docent. Het programma geeft zelf trouwens ook inhoudelijke feedback als een opgave gemaakt is. Met deze nieuwe generatie adaptieve leermiddelen willen we de docent in zijn taak ondersteunen en hem inspireren.’

    Digitaal en boek

    ‘Scholen zijn niet allemaal even ver in hun digitale ontwikkeling en maken daar verschillende keuzes in. Waar de ene school bijvoorbeeld volledig met iPads werkt, werken leerlingen op een andere school voornamelijk met boeken. Wij bepalen dat uiteraard niet voor de school. Maar het vraagt van ons om zowel in boeken als digitaal te denken. En het kan handig zijn om boek en digitaal lesmateriaal naast elkaar te gebruiken. Daarom hebben we ervoor gekozen om lesmateriaal te ontwikkelen waarbij boek en digitaal materiaal 100 procent uitwisselbaar is.’

    Toetsen

    ‘In de leermiddelen die we straks op de markt brengen is toetsing een geïntegreerd onderdeel van het leren. Daardoor neemt de toetsdruk af. Voordat een leerling een toets maakt voor een cijfer, wordt er formatief getoetst. Leerlingen maken bijvoorbeeld oefentoetsen en krijgen studieadvies over waaraan ze nog moeten werken en hoe ze zich kunnen voorbereiden op een proefwerk.’

    Meer dan leermiddelen

    ‘Als ik nu een gesprek heb op een school, laat ik met gepaste trots onze nieuwe leermiddelen zien. En ik vertel erbij dat Noordhoff naast dit nieuwe lesmateriaal ook begeleiding biedt bij de implementatie ervan. Want wil je voor je leerlingen zoveel mogelijk uit gepersonaliseerd leren en de investering halen, dan wil je ook dat je manier van lesgeven daarop aansluit. Wij inspireren docenten graag om te ontdekken welke manieren voor hen het beste werken.’

    Meer weten over begeleiding en ondersteuning?

    Kijk op MijnNoordhoff.nl/training en op MijnNoordhoff.nl/webinars

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten