Logo Noorhoff Uitgevers
  • Ontwikkelen samen met docent en leerling: de schoolpleintest examentrainer

    Bijna alle docenten en leerlingen werken iedere dag met een theorieboek, werkboek, opdrachtenboek, toets of met de ICT van een educatieve uitgeverij. Veel van hen gebruiken materiaal van Noordhoff Uitgevers. Elke werkdag worden talloze boeken opengeslagen en programma’s gebruikt door nog veel meer leerlingen en docenten.

    Mening van docent en leerling

    Daarom moet wat wij maken, goed zijn. We besteden dan ook veel tijd aan de ontwikkeling van de concepten en ideeën, voordat we de materialen echt gaan produceren. En daarbij is de mening van de docent én de leerling heel belangrijk en vragen wij die mening ook. Want wij kunnen van alles bedenken, maar zij moeten er immers mee werken.

    Schoolpleintest

    Dit doen we onder andere door gebruik te maken van schoolpleintesten. Bij een schoolpleintest leggen wij aan groepen leerlingen een nieuw product of concept voor en vragen hun mening.

    Onderbouwde feedback

    Zo hebben we onlangs met een groep leerlingen gekeken naar een digitale examentrainer die door ons ontwikkeld wordt. Het fijne van leerlingen is dat ze heel duidelijk zijn en ze je daardoor echt verder helpen met het beter maken van het product. Dus als je ze vragen stelt over hoe iets moet werken, hoe het eruit moet zien en/of waar een knop moet staan (ja, ook dat is heel belangrijk), zaken waar wij als bedenkers misschien mening vergadering aan hebben besteed, krijg je vaak van de leerlingen binnen een minuut een antwoord mét onderbouwing.

    Kijken en klikken

    Zo ook bij de examentrainer: door gewoon met de leerlingen ernaar te kijken, er doorheen te klikken en met ze in gesprek te gaan, kregen we antwoord op een aantal belangrijke vragen en is het product nog beter geworden. Wel sneu voor de leerlingen dat het slechts een demo van de examentrainer was: ze wilden ‘m eigenlijk gelijk gebruiken om te oefenen voor de eindexamens…

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten