Logo Noorhoff Uitgevers
  • Projectmanager Bert Thijs de Jong op Congres Gepersonaliseerd leren van Noordhoff Uitgevers: ‘Personaliseren is de innovatie van deze tijd’

    Met het personaliseren van het onderwijs krijgen de leerlingen 21st-eeuwse vaardigheden mee. Dat stelde Bert Thijs de Jong op het drukbezochte Congres Gepersonaliseerd leren van Noordhoff Uitgevers op donderdag 26 januari 2017 in de Utrechtse Jaarbeurs.

    Personaliseren is volgens de projectmanager van Noordhoff Uitgevers helemaal van deze tijd: “Vrijwel alles – tot voetbalschoenen aan toe – kan van persoonlijke kenmerken worden voorzien”. Ook binnen het onderwijs moet de leerling kunnen bepalen waar, wanneer en hoe hij leert. Die keuzes zijn dankzij de voortschrijdende technologie ook binnen handbereik, weet De Jong: “Door digitaliseren, automatiseren en goed gebruik te maken van learning analytics is effectieve lestijd te winnen. Daarmee is werkelijk sprake van onderwijsinnovatie.

    Valkuilen

    Valkuilen zijn er ook, legt De Jong uit. Je moet rekening houden met wat leerlingen aankunnen, het goed functioneren van de ICT en de rol van de docent zijn van doorslaggevende betekenis. Verder moet je oppassen dat het geen hype wordt of juist weer te onpersoonlijk.

    Realisme

    De Jong bepleit een realistisch invoeringsscenario. Scholen kunnen kiezen uit drie varianten: gematigd, gemiddeld of gevorderd. Alleen in de laatste variant is de leerling grotendeels zelfsturend. De Jong: “Welke variant ook gekozen wordt, wij staan de scholen met ons kennisplatform graag bij, bijvoorbeeld met trainingen en voorbeelden uit de praktijk.”

    Veelbelovend

    Hoe dan ook, de vernieuwing is veelbelovend. Door het onderwijs te personaliseren komt de leerling centraal te staan. De docent kan in de klas rekening houden met verschillende verschillen tussen tempo en niveau van leerlingen. De Jong: “De leerlingen raken daardoor goed gemotiveerd, omdat ze meer eigenaar zijn van het leerproces. Ze krijgen inzicht in de eigen leerprocessen en ontwikkelen een reeks nieuwe vaardigheden.” De Jong omschrijft deze als ‘21e -eeuwse vaardigheden’.

    Bekijk hier de keynote van Bert Thijs de Jong terug

     

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten