Logo Noorhoff Uitgevers
  • Samenwerking Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd maakt leren nog persoonlijker

    • de redactie
    • 23 januari 2017
    • 2

    23 januari 2017 - Om docenten en leerlingen nog meer maatwerk te kunnen bieden zijn Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd een samenwerking aangegaan. Leerlingen van scholen met een abonnement op de chatfunctie van Mr. Chadd kunnen wanneer ze iets niet begrijpen vragen stellen aan een online coach. Noordhoff Uitgevers wil het docenten gemakkelijk maken om leerlingen via een gepersonaliseerde route op maat te laten leren. Goed opgeleide coaches bieden leerlingen zowel binnen als buiten de klas gerichte begeleiding op een moment dat een docent niet beschikbaar is, terwijl de docent controle houdt over het leerproces.

    In het onderwijs groeit de behoefte aan gepersonaliseerd aanbod sterk, en gepersonaliseerd leren is dan ook een belangrijk speerpunt van Noordhoff Uitgevers. Marcel Dol, manager E-publishing bij Noordhoff Uitgevers: ‘Dit betekent dat we niet alleen lesmethodes maken die daarvoor geschikt zijn. Wij ontwikkelen ook trainingen met als doel docenten en schoolmanagement te begeleiden in gepersonaliseerd leren. Wij zien het als onze taak om hen daarbij zo optimaal mogelijk te ondersteunen. We onderzoeken hoe Mr. Chadd daar een onderdeel van kan worden. Op dit moment testen we deze service met een van onze pilotscholen, zodat we straks alle scholen een passend aanbod kunnen doen.’

    Altijd hulp bij huiswerk
    Een veel gehoorde wens in het onderwijs is dat leerlingen onafhankelijk van tijd en plaats kunnen leren. Maar voor een docent is het onmogelijk om op elk moment van de dag beschikbaar te zijn. In de les kan een docent niet alle leerlingen helpen als ze aan het werk zijn. En begrijpt een leerling zijn huiswerk niet, dan stopt het leerproces, en moet hij zijn vraag bewaren tot de volgende les. Als het aan Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd ligt, is dat verleden tijd. Samen met docenten en scholen ontwikkelen zij een oplossing waarmee leerlingen direct online hulp kunnen vragen aan een coach. ‘Zo blijft een leerling intrinsiek gemotiveerd’, zegt Kim van der Esch, mede-eigenaar van Mr. Chadd.

    De coaches van Mr. Chadd nemen de rol van de docent niet over, stelt Van der Esch nadrukkelijk. ‘Onze coaches springen juist bij, bijvoorbeeld als de docent met iemand anders bezig is. Maar de docent houdt wél zicht op het leerproces, want achteraf kan hij op het lerarenportaal van Mr. Chadd precies zien welke vragen er gesteld zijn en welke hulp de coach heeft geboden.’

    Inzicht in leerbehoeftes
    Op het lerarenportaal kan de docent niet alleen terugzien welke vragen coaches hebben beantwoord, het dashboard maakt ook inzichtelijk waar leerbehoeftes liggen. Dat past goed bij de dashboards die Noordhoff bij de methodes biedt. Deze geven goed inzicht in het digitale leerproces. Het lerarenportaal van Mr. Chadd geeft inzicht in leerbehoeftes vanuit zowel leerboeken als digitale leermiddelen. Docenten krijgen daarmee een compleet beeld van het leerproces. Bijkomend voordeel is dat Noordhoff met de feedback die Mr. Chadd levert haar leermiddelen verder kan verfijnen.

    Kwaliteit van de coaches
    Mr. Chadd schakelt studenten van universiteiten in als coach. Voordat zij als coach mogen werken, worden ze zorgvuldig gescreend en getraind en ondersteund door Noordhoff Uitgevers. Tijdens het werk houden monitors een vinger aan de pols. Jurre van Zwol studeert geschiedenis en werkt als coach bij Mr. Chadd: ‘Ik vind het een uitdaging om zo snel mogelijk te doorgronden wat het kennis- en begripsniveau van een leerling is en vervolgens af te tasten wat voor type uitleg hij nodig heeft om de stof te begrijpen. Ik ga daarbij heel gericht te werk. Het geeft me elke keer weer voldoening als ik een leerling heb kunnen helpen.’

    Meer informatie over gepersonaliseerd leren vindt u op deze site.
    Meer over Mr. Chadd op www.mrchadd.nl / www.facebook.com/mrchadd


    Bekijk het filmpje over Mr. Chadd

    chadd

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    2 reacties

    • Katja Korver
    • 5 februari 2017 - 12:22 uur
    Wat een goed initiatief! Het zou ook fijn zijn als de leerling op de site, bij het maken van de opdrachten, gelijk doorgelinkt wordt naar de uitleg.
    • J de Groot
    • 3 februari 2017 - 11:22 uur
    Een goed idee! Ik heb het filmpje bekeken en zie dan dat Mr. Chadd het antwoord op de vraag en een uitleg geeft. Het lijkt me beter alleen de uitleg te geven en dan de leerling het antwoord zelf te laten maken of in ieder geval te laten proberen. Lukt dat niet, dan kan de leerling opnieuw een vraag stellen. Nu zou het zomaar zo kunnen zijn dat de leerling het antwoord overneemt en zegt het te begrijpen, maar nog steeds niet zelf tot dit antwoord kan komen.....
    Sluiten