Logo Noorhoff Uitgevers
  • 'Met toetsen is meer mogelijk dan een cijfer aan het eind van een hoofdstuk'

    Dat toetsen van hoge kwaliteit zijn, is enorm belangrijk, zegt Bert Thijs de Jong, Relatiemanager Innovatie van Noordhoff Uitgevers. ‘Het cijfer dat een leerling voor een toets haalt kan grote consequenties hebben. Bijvoorbeeld of een leerling overgaat of blijft zitten. Daarnaast worden toetsen steeds vaker ingezet als formatief instrument, zodat de docent en de leerlingen inzicht hebben in waar ze al goed in zijn en waaraan ze nog moeten werken.’ Om die redenen is Noordhoff druk bezig met het verder uitbreiden van de toetsmogelijkheden bij de lesmethodes.

    Toetsing is niet alleen een eindpunt, maar ook het beginpunt van het leerproces,’ legt Bert Thijs uit. ‘Toetsen biedt zoveel meer mogelijkheden dan alleen een cijfer aan het eind van een hoofdstuk. Naast hoofdstuktoetsen en vaardighedentoetsen bij de talen, kunnen leerlingen die met de nieuwe edities werken bijvoorbeeld adaptieve oefentoetsen maken, ter voorbereiding op een hoofdstuktoets. Ze zien dan precies wat ze nog kunnen oefenen of moeten leren om straks een goed cijfer te halen. Ook zijn er toetsen die docenten aan het begin van het jaar kunnen afnemen om te kijken wie een achterstand heeft. Met Show What You Know van Stepping Stones kan een docent bijvoorbeeld achterhalen welke leerlingen nog onvoldoende Engels op de basisschool hebben gehad om direct mee te doen. Zij worden bijgespijkerd met het programma ‘Bridging The Gap’ en kunnen vervolgens gewoon mee met de rest van de klas.

    Summatief, formatief, RTTI…

    De lesmethodes van Noordhoff bieden allerlei mogelijkheden om zowel summatief als formatief te toetsen, al dan niet op basis van RTTI. Toch zullen docenten ook zelf toetsen willen maken. Bert Thijs: ‘Docenten moeten zelf kunnen bepalen hoe ze toetsen: op papier, digitaal, met kant-en-klare toetsen, een toets over een deel van een hoofdstuk, of over twee hoofdstukken behalve die ene paragraaf. Daarom zijn we samen met docenten druk bezig met de ontwikkeling van een toetsdatabank. Docenten kunnen dan putten uit een enorme bak met toetsvragen en hebben de ruimte om vragen naar hun zin aan passen, zodat de uiteindelijke toets precies aansluit bij hun lespraktijk. Hier is erg veel behoefte aan, hebben wij gemerkt. Komend schooljaar gaan we op scholen testen hoe docenten hiermee willen werken. Op basis daarvan richten we straks het toetsplatform in.’

    Inzicht op dashboards

    Op dit moment hebben docenten al een ruime keuze uit verschillende soorten toetsen. Daarnaast is het mogelijk om digitaal te toetsen. Dit kan met een toetslicentie voor 2 euro per leerling per jaar. (De digitale toetslicentie zit standaard in de methodelicentie of volledig digitaal licentie). Docenten hebben toegang tot alle toetsen van alle niveaus en meerdere leerjaren. Groot voordeel hiervan is dat docenten dan op hun dashboard helder inzicht hebben in hoe hun leerlingen ervoor staan. Bert Thijs: ‘Doordat toetsvragen gelabeld zijn op basis van RTTI en bijvoorbeeld op basis van vaardigheid of onderwerp, hebben docenten inzicht in hun leerlingen. Ze zien meteen of de oorzaak van een laag cijfer te wijten is aan te weinig leren of aan onvoldoende begrip. Maar ook of een leerling juist goed is in grammatica, maar meer zou moeten oefenen met leesvaardigheid. Dat is heel handig aan de dashboards.’

    Papier of digitaal

    Noordhoff onderzoekt wat het goede evenwicht is tussen leren uit boeken en leren met digitaal lesmateriaal. Bert Thijs: ‘We geloven in een blended oplossing. Het ene wiskundige thema leent zich goed voor adaptief digitaal lesmateriaal, maar een onderwerp als meetkunde verwerken leerlingen nog steeds het makkelijkst op papier. Tussen deze twee moet je telkens kiezen. En dat geldt ook voor toetsen. Het kan ongewenst effect hebben als leerlingen digitaal leren en vervolgens een toets op papier maken. Ook andersom kan dat effect spelen. Daarmee moet je rekening houden. Daarom geven we docenten de vrijheid om toetsen digitaal of op papier af te nemen, of gecombineerd op papier en digitaal.’

    Vooruitzichten

    Bij de start van schooljaar 2017/2018 kunnen docenten kant-en-klare hoofdstuktoetsen downloaden in word of pdf, of kunnen ze deze digitaal afnemen wanneer leerlingen hiervoor een licentie hebben.

    De verwachting is dat begin 2018 de digitale toetsendatabank worden opgeleverd. Scholen kunnen dan met toetsvragen uit de databank zelf toetsen samenstellen, aanpassen en zowel digitaal als op papier afnemen. De toetsdatabank wordt medio 2017 op pilotscholen getest.

    Meedenken?

    Wilt u meedenken over de toetsendatabank? Stuur dan een mail naar Bert Thijs de Jong. Of laat uw reactie hieronder achter.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten