Logo Noorhoff Uitgevers
  • Wat bepaalt de kwaliteit van een toets eigenlijk? Deel 3: bruikbaarheid

    • de redactie
    • 15 juni 2017
    • #
    • 0

    Een goede toets moet ook bruikbaar zijn

    Natuurlijk wil je een goed proefwerk maken, dat meet wat je wilt toetsen bij je leerlingen. Maar het is onmogelijk om een toets te maken die 100% betrouwbaar en valide is. Het afnemen en nakijken van een toets moet daarnaast praktisch haalbaar zijn. Bij toetsconstructie ben je altijd op zoek naar een goede balans tussen betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid.

    De bruikbaarheid van een toets hangt samen met organisatorische aspecten. Is er een geschikt lokaal waar de toets kan worden afgenomen? Zijn er voldoende maatregelen genomen tegen spieken? En zijn er niet te veel mensen nodig bij een toetsafname, bijvoorbeeld als je een praktijksituatie wilt simuleren?

    Hoe meer vragen de toets bevat, des te betrouwbaarder hij wordt. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat leerlingen er uren over doen om een toets te maken en dat jij als docent vervolgens vijf uur bezig bent met het nakijken van één toets.

    In de praktijk

    In het voorbeeld uit de vorige blogs over betrouwbaarheid en validiteit twijfelde biologiedocent Monique aan de validiteit van het proefwerk dat haar collega haar gaf. De toets was in haar ogen niet evenwichtig. Met andere woorden: de behandelde onderwerpen kwamen niet gelijkwaardig aan bod. Met behulp van een toetsmatrijs maakte ze samen met haar collega een toets die meer valide was. Het kostte wel wat tijd, maar niet zoveel dat het de praktische uitvoerbaarheid in de weg stond.

    Vervolgens bleken de resultaten van de toets van haar collega lager uit te vallen dan de cijfers van de toetsen in de klas van Monique. Dit bleek aan de manier van beoordelen te liggen. Omdat Monique en haar collega verschillend hadden beoordeeld, was de toets onvoldoende betrouwbaar. Ook dit losten ze samen op. Ze keken de toets een tweede keer na aan de hand van een antwoordmodel. Dit maakte de beoordeling niet 100 % objectief, maar wel voldoende. Het kostte even tijd om een antwoordmodel te maken, maar uiteindelijk scheelde dit weer tijd bij het nakijken en vergelijken van antwoorden van leerlingen. Een helder antwoordmodel komt de bruikbaarheid van de toets zeker ten goede.

    Toetsen zelf construeren

    Je kunt toetsen zelf construeren. Maar als dat te veel tijd kost, kun je bestaande toetsen gebruiken, zoals toetsen bij een methode. Of je kunt toetsen inkopen bij een educatieve uitgeverij of toetsleverancier. Maar kijk ook dan of de toets valide, betrouwbaar en bruikbaar is!

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten