Logo Noorhoff Uitgevers
  • Vijf tips uit de training 'gepersonaliseerd leren voor docenten'.

    Gepersonaliseerd leren is een groot begrip. Er is zoveel om te doen dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Uiteindelijk wil je natuurlijk weten wat je er mee kan in de les. Daarom geeft Noordhoff Uitgevers trainingen gepersonaliseerd leren voor docenten. Wie de training volgt, neemt een schat aan tips mee naar huis. Uit de training, maar óók van andere docenten.

    Elise Sivertsen geeft trainingen Gepersonaliseerd leren bij Noordhoff: ‘Tijdens de training ga ik uit van leervragen van docenten. Het is tenslotte een training over gepersonaliseerd leren! Geen training is hetzelfde. Ik vertel natuurlijk wat gepersonaliseerd leren is en hoe je de online docentomgeving van Noordhoff daarbij kunt inzetten. Docenten zijn vaak verrast over wat ze daarmee kunnen doen. Maar docenten geven ook tips aan elkaar.’ Donderdag 18 mei was er een training gepersonaliseerd leren. Uit deze training haalden we voor u een handvol tips.

    Tip 1: Persoonlijke taken en opdrachten klaarzetten

    Binnen onze online omgeving kunt u taken en huiswerk klaarzetten. Dit kan voor de hele klas, maar ook voor een gedifferentieerde groep leerlingen of individuele leerlingen.

    Als een leerling de opdracht heeft gemaakt kunt u snel en gemakkelijk zien wanneer hij dat heeft gedaan, hoe lang hij over de opdracht deed en wat het resultaat is. Bekijk de video voor een uitgebreide uitleg over hoe u taken en huiswerk klaarzet en de video over hoe u de voortgang van leerlingen bekijkt.

    Tip 2: Eigen materiaal toevoegen

    U gebruikt misschien ook eigen materiaal in uw lessen, zoals zelfgemaakte opdrachten of eigen theorie en bronnen. Het is handig om dit materiaal aan het digitale lesmateriaal van Noordhoff toe te voegen, zodat u het kunt terugvinden op het moment dat u het nodig heeft. Dit materiaal kunt u ook als huiswerk klaarzetten. Bekijk de video met meer informatie over het toevoegen van eigen materiaal.

    Tip 3: Arrangementen maken

    Een arrangement of maatwerkopdracht maken van oefeningen uit de methode of van eigen materiaal kan ook. Arrangementen blijven bewaard voor volgende schooljaren. U hoeft het alleen nog maar klaar te zetten op een ander moment en voor een andere groep of klas. U kunt bij het arrangeren ook lesmateriaal van andere niveaus en leerjaren gebruiken. Heel handig bij gepersonaliseerd leren! Zo kunnen bijvoorbeeld havo-leerlingen aan de slag op vwo-niveau.

    Tip 4: Hoe staat een leerling ervoor?

    Bij het geven van onderwijs op maat is inzicht in hoe leerlingen ervoor staan, ontzettend belangrijk. Want dan kun je gericht feedback en feed-up geven. Dat inzicht krijg je makkelijk als leerlingen hun opdrachten in de digitale omgeving maken. Wilt u weten hoe dat werkt? Kijk dan de video over voortgang. Leerlingen kunnen net als u de voortgang bekijken. Daarnaast krijgen ze inzicht in hoe ze ervoor staan door oefentoetsen te maken óf met Slim stampen (Stepping Stones en Grandes Lignes).

    Extra tip van een docent!

    Wilt u nog andere digitale tools in de les gebruiken? Tijdens de training op 18 mei gaf een docent de tip om je te laten inspireren door een overzicht van digitale tools van Leerling2020.

    Ook een training over gepersonaliseerd leren volgen?

    Noordhoff geeft trainingen in Utrecht over onder andere gepersonaliseerd leren, waarvoor u kunt intekenen. Maar we geven ook trainingen op locatie. Bekijk hier het aanbod.

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten