Logo Noorhoff Uitgevers
  • VO-congres 2016: Gepersonaliseerd Leren in de schijnwerpers

    Je bent schoolleider en wilt het beste uit je school en je leerlingen halen. Hoe doe je dat? Het was hét onderwerp van gesprek op het VO-congres van 2016 op 31 maart. Uitgever Petra van der Zanden en relatiemanager Paul Dijkstra van Noordhoff Uitgevers waren op het congres aanwezig.

    Ze hadden er zin in, allebei. ‘Het VO-congres is voor mij hét evenement van het jaar’, vertelt Paul. ‘Ik kom er elk jaar, en kan er gewoon niet ontbreken.’ Petra: ‘Het is altijd weer interessant. Ik ontmoet vaak leuke mensen, spreek oude bekenden en doe nieuwe inzichten op.’ Het overkoepelende thema van het congres was dit jaar ‘Van ambitie naar resultaat’. Centrale vraag: hoe faciliteren we docenten om het beste uit zichzelf te halen, zodat zij het beste uit hun leerlingen kunnen halen?

    Ambitie uitvoeren

    ‘Gepersonaliseerd Leren sluit goed aan op die vraag’, weet Paul. Dat bleek ook uit de drukte bij de stand van Noordhoff Uitgevers: continu stonden er belangstellenden. ‘Ik heb meer gesprekken gevoerd dan andere jaren’, merkt Paul op. ‘Vrijwel elke schoolleider houdt zich momenteel bezig met maatwerk en adaptief leren. Iedereen wil het beste uit zijn leerlingen halen, wil talenten stimuleren. Maar het blijkt lastig om die ambitie handen en voeten te geven. Want hoe voer je gepersonaliseerd leren in? Hoe koppel je ICT aan je lessen? En laat je leerlingen dan een eigen ‘device’ meebrengen, of zorg je dat iedereen dezelfde aanschaft?’

    Training

    Ook Petra merkte het. ‘Er is behoefte aan concrete oplossingen. Veel schoolleiders vonden het dan ook interessant dat Noordhoff Uitgevers een didactisch-inhoudelijke training aanbiedt over Gepersonaliseerd Leren. We komen dan op school, kijken samen met de schoolleider en docenten wat nodig is om Gepersonaliseerd Leren in de praktijk te brengen. Ook het management van de school wordt hierin meegenomen zodat alle neuzen dezelfde kant op staan. Die training helpt de scholen echt integraal op weg.’

    Oproep

    Petra wisselde het bemannen van de stand af met bezoekjes aan de zaal, waar veel interessante lezingen plaatsvonden. ‘En tussen alle grote namen was het een jong meisje dat de grootste indruk op me maakte. Zij vertelde dat school voor haar gevoel alleen nog maar draaide om toetsen maken, goede cijfers halen. Haar oproep: laat me weer doen wat ik leuk vind, waar ik goed in ben. Het meisje kreeg een staande ovatie. Terecht, vond ik. Want talent, dáár kunnen we in het onderwijs nog meer uithalen.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten