Logo Noorhoff Uitgevers
  • ‘We willen rekening houden met verschillen – de gemiddelde leerling bestaat niet’

    Adam Lenaarts geeft aardrijkskunde op het Tabor College Werenfridus in Hoorn. Met klas 1 vwo/gymnasium deed hij onlangs mee met buiteNLand aan de tweede fase van onze pilot gepersonaliseerd leren. Dit is een platform met adaptief lesmateriaal dat automatisch differentieert in drie routes: gemiddeld, herhaling (voor leerlingen die extra oefening nodig hebben) en de sterroute (voor leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken). We vroegen Adam Lenaarts hoe de aardrijkskundelessen met de pilot verliepen.

    Waarom besloot u mee te doen met deze pilot?

    ‘Op mijn school werken leerlingen op een iPad. Ook doen we mee aan het Honours Programma, wat betekent dat leerlingen in 5 jaar hun vwo-diploma kunnen halen. Ik wil daarom weten met welk digitaal lesmateriaal leerlingen zelfstandig kunnen werken. Een kijkje in de keuken, als het ware, zodat ik weet wat er gaat komen. Ik neem ook deel aan pilots van andere uitgeverijen. Dan kan ik straks makkelijker kiezen, en invloed uitoefenen op keuzes die nu bij de ontwikkeling van het platform gemaakt worden. Ik ben daar heel actief in. Ik geef feedback, denk mee en voer gesprekken met de projectleider. Daarbij is mijn leidraad de vraag: zijn mijn leerlingen hierbij gebaat?’

    Hoe heeft u het werken met het platform tot nu toe ervaren?

    ‘Het is een verbetering. In het pilotmateriaal zitten wel nog fouten, maar als je dat aangeeft wordt dat snel opgepakt. Wat ik prettig vind is dat ik de hotline kan bellen als er iets niet werkt waardoor ik niet verder kan. Dan word ik meteen geholpen.

    Ik heb de pilot gedaan met een vwo/gymnasiumklas. Het niveauverschil is erg groot. De ‘bovenste’ groep was al in twee weken door de stof heen. Dat zet me aan het denken. Want waar vind ik dan het centrale moment?’

    Wat levert het dashboard u op?

    ‘Het dashboard is overzichtelijk en geeft mij inzicht door alle data die ik binnenkrijg. Op basis daarvan kan ik straks beslissingen nemen. Als ik daar efficiënt mee omga, levert dat tijdwinst op en kan ik beter inspelen op wat goed gaat en wat niet. Ik kan ook zien welke leerlingen voorop lopen en kijken wat ik hun nog kan bieden. Het prettige en nieuwe is dat ik zelf kan bepalen op welk moment ik hiernaar kijk. Maar ik kan niet alle data bekijken, dat is te veel.’

    Wat vonden de leerlingen van de pilot?

    ‘Leerlingen hebben geleerd over aardbevingen en vulkanisme. Maar ook dat er verschil in tempo is tussen leerlingen. Leerlingen die in de sterroute zaten, zagen dat ze dingen oversloegen. Dat voelden ze als een beloning. En leerlingen in de gemiddelde route probeerden de leerlingen in de sterroute bij te benen. Dat werkte motiverend.
    Het is ook een keer gebeurd dat de resultaten verdwenen waren toen ze een week later wilden verder werken. Dat is frustrerend.’

    Heeft u van te voren een training gevolgd of het instructiefilmpje bekeken?

    ‘Ik heb het filmpje bekeken. Het programma is heel intuïtief. Ik had vrij snel door hoe alles werkt.’

    Verandert de rol van de docent met deze manier van werken?

    ‘Leerlingen kunnen zich ook zonder mij op de les voorbereiden. De tijd waarin de docent gezien werd als alwetend is passé. De leerlingen gaan wat doen en ik kan dat goed monitoren. Ik richt me op leerlingen die aan het werk zijn en spreek leerlingen aan die niets doen. Mijn rol als docent wordt meer coachend. Ik zit naast leerlingen, denk met ze mee en ga de dialoog aan. Welke stappen slaan ze over? Welke zijn te groot?’

    Wat zijn de voordelen van het platform?

    ‘Voordelen vind ik de automatische differentiatie, meer individueel contact en het makkelijk kunnen vergelijken van resultaten van leerlingen. De mogelijkheid om in het systeem feedback te geven is ook handig. En als ik zie dat meerdere leerlingen dezelfde denkfout maken, kan ik dat copy paste in de feedback van leerlingen plakken.’

    Denk je dat je met het platform gaat werken als het klaar is?

    ‘Ja, als het goed doorontwikkeld wordt, geef ik hieraan de voorkeur ten opzichte van het boek. Ik hoop dat de auteurs ook gebruik gaan maken van rijke media. Er zijn zoveel mogelijkheden… Filmpjes waarin vragen worden gesteld die de leerling meteen kan beantwoorden bijvoorbeeld. Ook wil ik zelf met lesmateriaal kunnen arrangeren.’

    Hoe gaat de school om met gepersonaliseerd leren?

    ‘Op het Werenfridus vinden we dat docenten rekening moeten houden met verschillen tussen leerlingen. De gemiddelde leerling bestaat niet. We kunnen niet frontaal en klassikaal les blijven geven. Leerlingen moeten leren reflecteren. Door het dashboard waarop ze hun resultaten zien krijgen ze meer inzicht in hun resultaten en ook de feedback van het systeem en van mij helpen hen verder. Dat werkt erg effectief.’

    Quotes leerlingen:

    Sophie Mayer:
    “Ik vind het een fijn systeem, want je kunt op je eigen niveau werken.”

    Noëlle Smit:
    “Ik vind het niet erg als ik een niveau omlaag ga, want als ik het niet kan, dan betekent dat dat ik meer moet oefenen of echt niet hoger kan.”

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten