Logo Noorhoff Uitgevers
  • ‘Ik wil zo goed mogelijk omgaan met verschillen in de klas’- terugblik op de pilot voor de zomervakantie

    Martijn van der Last en zijn collega Birgit van Wouw van het Liemerscollege hebben voor de zomervakantie gewerkt met het onderbouwmateriaal van de pilot gepersonaliseerd leren van Moderne Wiskunde. In dit nieuwe, adaptieve digitale lesmateriaal kunnen leerlingen drie leerroutes volgen. ‘Soms is het best lastig om gepersonaliseerd leren vorm te geven. Daar willen we graag handvatten voor’, zegt Van der Last in een interview.

    Hoe vinden leerlingen het om met dit adaptieve lesmateriaal te werken?

    ‘Leerlingen zijn enthousiast. Ze vinden het fijn dat ze meteen feedback krijgen als ze een opgave gemaakt hebben. Als ze dan nog vragen hebben, komen ze naar me toe. Als ik veel dezelfde vragen krijg of op het dashboard zie dat meer leerlingen een opgave slecht maken, behandel ik die opgave klassikaal. Voorheen moesten leerlingen hun werk nakijken met een antwoordenboekje, maar dat werd niet altijd goed gedaan.’

    Wat vindt u zelf van deze pilot?

    ‘Ook ik ben positief. Doordat leerlingen meer vragen stellen kom ik er eerder achter waar ze nog moeite mee hebben. De Digitale Wiskunde Omgeving (DWO) in het programma controleert hoe vergelijkingen en berekeningen zijn gemaakt. Opgaven over meetkunde, grafieken en dergelijk zijn lastiger. Op een tablet moeten leerlingen coördinaten aanklikken en ze klikken er wel eens naast. De techniek hierachter is nog niet helemaal uitgewerkt. Tot die tijd zou ik ervoor kiezen om deze onderdelen toch op papier te maken.’

    Wat leren leerlingen van de pilot?

    ‘Bij algebra leren leerlingen om gestructureerd te werken. Wanneer ze iets niet met tussenstappen opschrijven, wordt dat meteen afgekeurd. Door de directe feedback zien leerlingen het meteen als ze een opgave niet goed hebben gemaakt. Vaak gaan ze dan net zo lang door tot het wel goed is. Wanneer ze in hun schrift werken, zijn ze eerder geneigd om niets in te vullen als ze iets niet begrijpen.’

    Hebben jullie ter voorbereiding een training gevolgd of de instructiefilm bekeken?

    ‘De instructiefilm was voldoende om te kunnen starten. Het was wel prettig dat er in het begin iemand van Noordhoff Uitgevers langskwam om ons te helpen. Binnenkort gaan we een didactische training bij de pilot volgen. Soms is het best lastig om gepersonaliseerd leren vorm te geven. Daar willen we graag handvatten voor. Ook wil ik zo goed mogelijk omgaan met de verschillen in de klas.’

    Wat zijn de voor- en nadelen van digitaal werken?

    ‘Door digitaal te werken krijg je uiteindelijk beter zicht op de resultaten van leerlingen, al blader ik sneller even door een schrift. Leerlingen werken digitaal een stuk zelfstandiger en met meer plezier en ze zeggen dat ze sneller werken dan in het schrift. Hun enthousiasme leidt hoop ik tot betere resultaten.

    Ik vraag me wel af wat de invloed op de motoriek is als leerlingen alles op de computer doen. Weten ze straks nog wel hoe ze een passer moeten gebruiken bij een toets op papier? Ook denk ik dat leerlingen makkelijker uit een boek leren voor een toets, omdat in het boek alle theorie bij elkaar staat.’

    Biedt de pilotomgeving ruimte voor sturing van individuele leerlingen?

    ‘In de pilot kun je de leerroutes van leerlingen aan- of uitzetten. Daarnaast kun je leerlingen in deze module ook feedback geven. Het zou mooi zijn als deze nieuwe methode straks gekoppeld kan worden met de elektronische leeromgeving (ELO) en met de leerdoelen.’

    Delen is het nieuwe
    vermenigvuldigen

    Reageren is leren!

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.

    Sluiten